FVP:UVSRPEN032 Interkulturální kompetence - Informace o předmětu
UVSRPEN032 Interkulturální kompetence
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- PhDr. Ing. Aleš Mateiciuc, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Středoevropská studia (program FVP, N6702-MTS)
- Cíle předmětu
- Předmět se zabývá efektivní mezikulturní sociální a interpersonální komunikací v podmínkách soudobé internacionalizace, globalizace a kulturní jinakosti. Jako východisko přístupu k efektivní interkultuální komunikaci je objasněno pojetí národní kultury a jejích specifik a odlišností od jiných národních kultur. Podmínkou efektivního jednání a interpersonální komunikace v interkulturálních situacích je porozumění různým modelům národní kultury a kulturní jinakosti, jakož i zákonitostem zvládání kulturní jinakosti a jejího častého efektu - tzv. kulturního šoku - v pojetí kulturní antropologie, interkulturní psychologie a interkulturálního managementu. Významnou součástí těchto přístupů jsou interkulturální způsobilosti neboli kompetence. Předmět se podrobně zabývá jejich vymezením, členěním a rozvojem.
- Osnova
- 1. Internacionalizace a globalizace, faktory globálního prostředí, interkulturální interakce a vztahy.
2. Kulturní dimenze prostředí a pojetí národní kultury - její definice, složky, charakteristické rysy a utváření, národní kulturní specifika.
3. Národní identita, národní kulturní předpojatosti, stereotypy a specifika.
4. Interkulturní psychologie, její úloha, pojetí a přínos pro efektivní interkulturální komunikaci.
5. Úloha interkulturální komunikace z hlediska mezinárodního a interkulturálního managementu.
6. Rysy národních kultur, jejich vývoj a význam s ohledem na efektivní intekulturální komunikaci.
7. Fundamentální kulturní rozdíly v pojetí E. T. Halla a jejich význam pro interkulturální komunikaci.
8. Pětidimenzionální model národní kultury G. Hofstedeho a kulturální dimenze F. Trompenaarse.
9. Postojové dimenze národní kultury a přesvědčení jako faktor interkulturálních diferencí.
10. Setkání s kulturní jinakostí, problematika kulturního šoku a jeho překonávání, interkulturální porozumění.
11. Strategie a repertoár interkulturního jednání a překonávání repertoárových omezení.
12. Interkulturální kompetence, jejich členění a rozvoj, strategie rozvoje intekulturálních kompetencí
- 1. Internacionalizace a globalizace, faktory globálního prostředí, interkulturální interakce a vztahy.
- Literatura
- povinná literatura
- MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. a kol. Interkulturní psychologie. Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1. info
- Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
- ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomica,, 2004. ISBN 80-245-0683-1. info
- PICHANIČ, M. Mezinárodní management a globalizace. Praha: C.H. Beck, 2004. ISBN 80-7179-886-X. info
- ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
- Nový, I. a kol. Interkulturální management. Lidé, kultura a management. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-260-3. info
- MOLE, J. Jiný kraj, jiný mrav. Praktický průvodce podnikatelským prostředím a zvyk-. Management Press Praha., 1995. ISBN 80-85603-86-1. info
- Informace učitele
- Seminární práce v rozsahu cca 3-5 stran s tématikou interkulturální komunikace, popis a výklad osobních zkušeností studujícího s národními kulturními diferencemi, zkušeností ze setkání s kulturní jinakostí a s překonáváním kulturního šoku, rozvojem a osvědčováním interkultrálních kompetencí apod. - prezentované v rámci cvičení.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2011/UVSRPEN032