UPPVKP098 Sociální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2012
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
1. Zadání úkolů - zpracování seminární práce o rozsahu 5 normostran. Výběr úzce specifikovaného tématu je určen rámcem stanovených studijních okruhů. Literatura, z níž bude studující čerpat, nesmí být omezena na tituly označené za povinné. Termín odevzdání je 4 týdny před zkouškovým obdobím. Seminární práce je hodnocena kvalitě odpovídající vysokoškolskému studiu, odborného zpracování a použitých zdrojů. Nevyhovující práce budou studentům vráceny k přepracování.
2. Vypracování a schválení jednotlivých úkolů a účast na skupinové konzultaci je podmínkou k získání zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem přednášky je seznámit studenty se sociální pedagogikou jako integrální součástí pedagogických vědních disciplín. Jsou probírána jednotlivá témata, která tvoří páteř sociální pedagogiky, např. počátky sociální pedagogiky, a to i v jiných evropských zemích, pojetí a předmět sociální pedagogiky, a taktéž vztah oboru k jiným disciplínám. Přednášky budou zaměřeny i na aktuální témata, jako jsou pomoc při řešení krizových situacích a výchova v multikulturní společnosti. SEMINÁŘ Semináře jsou zaměřeny na praktické využití získaných poznatků z přednášky při práci s dětmi a mládeží ohroženými sociálně patologickými jevy. Studenti získají i praktické dovednosti při tvorbě metodických listů, které mohou aplikovat při tvorbě minimálních preventivních programů.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Vznik, vývoj a předmět sociální pedagogiky
    2. Historie sociální pedagogiky.
    3. Výchova - definice, znaky, formy.
    4. Výchova a manipulace.
    5. Postoje, předsudky, stereotypy a tolerance.
    6. Prostředí - typologie, vlivy, funkce.
    7. Přirozené prostředí - rodina.
    8. Školní a třídní klima.
    9. Zdravý životní styl - podpora zdravého životního stylu dětí a mládeže
    10. Osobnost sociálního pedagoga.
    11. Demografická charakteristika ČR a z ní vyplývající problémy.
    SEMINÁŘ
    1. Výchovné cíle - taxonomie výchovných cílů; postup při stanovení výchovných cílů.
    2. Ukázka a práce s metodickými listy na téma lidská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
    3. Ukázka a práce s metodickými listy na téma dětská práva v ČR se vztahem k sociální pedagogice.
    4. Vztahy ve skupině - možnosti měření (sociometrie), vyhodnocení získaných dat, grafická prezentace zjištěných dat.
    5. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda pedagogizace prostředí.
    6. Metoda sociálněvýchovné činnosti - metoda rozhovoru.
    7. Sociálněvýchovná činnost v nízkoprahových zařízeních - charakteristika zařízení, náplň práce, specifika práce v nízkoprahových zařízeních.
    8. Programy podpory zdravého životního stylu na ZŠ a SŠ - analýza stávajícího stavu, možnosti podpory, praktické zapracování návrhů do minimálních preventivních programů.
    9. Burn out syndrom - diagnostika, fáze, prevence.
    10. Problematika stárnutí populace - volný čas seniorů (analýza získaných dat, přehled nabízených volnočasových aktivit, konfrontace nabídky a poptávky zjištěné v realizovaných výzkumech).
    11. Skupinová tvorba metodických listů na vybrané téma z oblasti sociální pedagogiky.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
  • BERG, G., POL, M. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6. info
  • KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
  • PŘADKA, M., KNOTOVÁ, D., FALTÝSOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1946-8. info
    doporučená literatura
  • webové stránky Českého statistického úřadu. www.czso.cz. info
  • WRÓBEL, A. Výchova a manipulace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2337-2. info
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 3. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-800-0. info
  • LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9. info
  • LAŠEK, J. Sociální psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-968-7. info
  • BECHYŇOVÁ, V. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 2007. ISBN 978-80-86684-47-5. info
  • KOLÁŘ M. Bolest šikanování. Praha: Portál, s.r.o., 2005. ISBN 80-7367-014-3. info
  • JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9. info
  • KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-409-5. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
Informace učitele
Zkouška - písemná zkouška z přednášek a z základní literatury.
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.