USESV0081 Poradenství ve VS

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav středoevropských studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii a v práci se skupinou, zejména v souvislosti s různými menšinovými skupinami a jejich příslušníky. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce, pozornost je věnována také problematice krizové intervence. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Na témata přednášek navazují zážitková cvičení v semináři, ve kterých se rozvíjejí základní dovednosti nutné pro sociální práci. Ve cvičení budeme rozvíjet praktické dovednosti potřebné v kontaktu s klientem, zejména vedení rozhovoru, schopnost reflektovat neverbální komunikaci svou i klienta. Využijeme znalostí z přednášek o vhodném užití otázek. Zpětná vazba úspěšnosti cvičení studentů je zajištěna také použitím videokamery. V semináři budou studentům zadávány průběžně kontrolní úkoly - např. vypracování rodinné mapy, příprava rozhovoru s klientem a další. Získané znalosti jsou provázány s dalšími předměty v bloku Psychologie a poradenství a souborně budou využity zejména v bloku Sociální práce (zvláště v předmětu Teorie a metody sociální práce a v odborné praxi).
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství.
    2. Formy, oblasti a cíle poradenské práce
    3. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství
    4. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem
    5. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření
    6. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce
    7. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie
    8. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta. Práce s rizikovými klienty.
    9. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    10. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika
    11. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    12. Psychosociání teorie, humanistická teorie, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie , systemický přístup, integrativní přístup
Literatura
    povinná literatura
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2002. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • DRAPELA, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. info
    doporučená literatura
  • Články v časopisech Psychologie Dnes, Konfrontace, Výchovné poradenství, Sociální práce, Výchovné poradenství, Kontext, Journal of Counselling Psychology, Journal of Personality and Social Psychology, Psychoterapeutické sešity, Zpravodaj Diakonie ČCE aj. info
  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. info
  • NAVRÁTIL, P. Úvod do teorií a metod sociální práce I. Brno: MU, 2002. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
  • SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. info
  • NICHOLS, M. D., SCHWARTZ, R. C. Family therapy - Concepts and Methods. Boston: Allyn and Bacon, 1998. info
  • MATOUŠEK O. Potřebujete psychoterapii? Praha: Portál, 1995. info
  • YALOM, I. D. The theory and praktice of group psychotherapy. New York: Basic Books, 1995. info
  • SATIROVÁ, V. Kniha o rodině. Praha: Práh, 1994. info
  • NELSON-JONES, R. The Theory and Practice of Counselling Psychology. London: Cassell Educational Limited, 1992. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015.