UVSRPCSSF1 Člověk a společnost v současné filozofii

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2013
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky je filozofický pohled na klíčové sociální a politické problémy současného světa tak, jak jsou teoreticky argumentovány v koncepcích pragmatizmu, hermeneutiky, strukturalizmu a feminizmu v protikladu k současným neoliberalistickým koncepcím. Interpretačním uzlem komparace jednotlivých přístupů je koncepce subjektu (individua) a společnosti a jejich vztahu, problém svobody a demokracie. Studenti se seznámí s hlavními filozofickými myšlenkami J. Deweya, P. Ricoeura, M. Foucaulta a I.Younga, kteří poukazují na limity klasického liberalistického konceptu individuální svobody, soukromého vlastnictví a demokracie (Fukuyama). Cílem je poskytnout studujícím vhled do filozofických základů současných názorů na společenské problémy, jejich typologii a tak je vybavit schopností hlubší analýzy a argumentace.
Osnova
  • 1. Klasický pragmatizmus (W. James, J. Dewey). Ontologický a epistemologický aspekt jejich filozofie
    2. J. Dewey a koncepce individua, společnosti a demokracie
    3. Pragmatizmus K. Čapka
    4. Pojem hermeneutiky, filozofická hermeneutika a teorie společenského vývoje. Úloha historického dědictví a jeho interpretace
    5. Význam psychoanalýzy S. Freuda pro kritiku descartovské koncepce subjekt
    6. M. Foucault a teorie subjektivizace mocí. Teorie historického vývoje a vývoje poznání. Teze konce člověka
    7. Přínos feminizmu k překonání novověkého konceptu subjektu jako subjektu univerzálního
    8. Genderově podmíněný subjekt v jeho chápání v koncepcích feminizmu. Kritika společnosti jako mužsky dominantní
    9. Filozoficko-politická koncepce I. Young. Kritika klasické koncepce jinakosti a její dosah pro teorii společnosti
    10. Fukuyama a jeho Konec dějin. Svoboda individua, soukromé vlastnictví a demokracie jako poslední stadium vývoje společnosti
    11. Projevy descratovské koncepce subjektu a její důsledky v současnosti (např. ekologická krize)
    12. Postmoderna J. Baudrillarda a kritika společnosti. Apórie filozofického východiska postmoderny
Literatura
    povinná literatura
  • HOLZBACHOVÁ, I. Dějiny společenských teorií. Brno: MU, 2000. info
  • PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filozofie. Praha: Hermann a synové, 1999. info
  • KIS, J. (ed.). Současná politická filosofie. Praha: Oikoymenh, 1997. info
  • BALLESTREM, K., OTTMANN, H. Politická filosofie 20. století. Praha: Oikoymenh, 1993. info
    doporučená literatura
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-804-X. info
  • HONNETH, A. Sociální filozofie a postmoderní etika. Praha: Filosofia, 1996. info
  • FUKUYAMA, F. The End of History and the Last Man. London: Penguin, 1992. info
  • YOUNG, I. M. Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton UP, 1990. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Předpokladem přistoupení ke zkoušce je aktivní účast na cvičení (nastudovaná literatura ke každému tématu a její diskuse v rámci semináře) a písemné zpracování seminární práce. Písemná zkouška prověří základní orientaci v probrané látce.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014, léto 2015, léto 2016.