UO00019 Výchova ke zdraví

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jiřina Hosáková, Ph.D. (cvičící)
Eva Kramná (cvičící)
PhDr. Renáta Zeleníková (cvičící)
Garance
PhDr. Renáta Zeleníková
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UO00003 Veřejné zdravotnictví
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Získání profesních znalostí a dovedností z oblasti podpory a udržení zdraví při dodržování zdravého životního stylu; seznámí s efektivní edukací a poskytováním informací.
Osnova
  • Obsah seminářů a praktických cvičení:
    1. Výchova ke zdraví - pojem, definice, hlavní zásady. Cíle výchovy ke zdraví. Metody výchovy ke zdraví. 2. Podpora zdraví.
    3. Orientace na zdraví - nová zdravotnická politika a strategie, nová koncepce ošetřovatelství.
    4. Program SZO "Zdraví pro všechny v 21. století". Zdraví a jeho determinanty.
    5. Životní a pracovní prostředí a jejich vliv na zdraví, životní styl.
    6. Prevence nejčastěji se vyskytujících neinfekčních onemocnění (ICHS, obezita, osteoporóza).
    7. Výživa. Tělesná aktivita. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    8. Kouření a alkohol. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    9. Drogy a gambling. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    10. Stres a mentální hygiena. Relaxace, význam odpočinku.
    11. HIV/AIDS, pohlavní nákazy. Zdravotní rizika a možnosti jejich ovlivnění. Preventivní působení.
    12. Prevence nejčastějších onkologických onemocnění (kolorektální karcinom, karcinom prsu, nádorové onemocnění plic, nádorové onemocnění kůže).
Literatura
    povinná literatura
  • PROVAZNÍK, K. Manuál prevence v lékařské praxi. [CD-ROM] Souborné vydání. Národní program zdraví. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2004. info
  • ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin: Osveta 2005,. info
  • MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. A KOL. Výchova ke zdraví pro učitele. 1. vyd. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006. info
  • WASSERBAUER, S. A KOL. Výchova ke zdraví. 3. vyd. Praha: Státní zdravotní ústav, 2001. info
    doporučená literatura
  • EWLES, L., SIMNETT, I. Promoting health. 5th ed. Bailliere Tindall, 2003. info
  • KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd. Praha: Academia, 2005. info
  • HRUBÁ, M., FORETOVÁ, L., VORLÍČKOVÁ, H. Role sestry v prevenci a včasné diagnostice nádorových onemocnění. 1. vyd. Brno: Masarykův onkologický ústav, 2001. info
  • HANZLÍKOVÁ, A. A KOL. Úloha ošetrovateľstva v ochrane komunitného zdravia 1. Bratislava: Univerzita Komenského, 2002. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Prezentace vybraného tématu

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016.