UPPV00137 Pedagogy Practicals II

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2014
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
UPPV00017 Introduction to Didactics
Fulfilling the study requirements of the foundations of teaching methodology.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of the course is the practical to apply knowledge gained primarily in the subject didactics. The course will focus on the practical training and dealing with situations that may occur in the educational work of teachers. Attention will be paid to the development of theoretical knowledge and practical skills. The course is limited to a maximum number of 15 students.
Syllabus
  • 1. Teaching as a reciprocal proces
    2. Motivation in education
    3. Interpretation of the curriculum, explaining, demonstration
    4. Exercises, homeworks
    5. Teaching methods - dialogue, discussion, etc.
    6. Active learning methods
    7. Projects and independent work
    8. Learning from text, looking up information, styles of learning
    9. Aids in teaching
    10. Lesson, a selection of activities for lessons, practical training
    11. Evaluation - practical training, asking questions, testing and evaluation
    12. Class teacher cooperation between family and school.
Literature
    required literature
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    recommended literature
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
  • DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
  • HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
  • RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
  • PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
  • KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
  • KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
  • SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
  • BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Credit will be awarded based on completion of seminary education (are allowed two absences per semester) and meet the challenges arising from it.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2006, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2014/UPPV00137