FVP:UPPVPP019 Teorie výchovy pro SP - Informace o předmětu
UPPVPP019 Teorie výchovy pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 2/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Znalost pedagogických pojmů
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu Teorie výchovy je předat studentům základní znalosti z uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Dalším cílem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti výchovy, psychologie výchovy pubertální, postpubertální a adolescentní mládeže, včetně instrumentálního arzenálu chování a dovedností z praktických výchovných situací z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
- Osnova
- Přehled probírané látky:
1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení pojmu výchova, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích.
2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů).
3. Složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět.
4. Hodnoty a hodnotová orientace. Mravní výchova.
5. Výchova estetická a umělecká, výchova pracovní.
6. Výchova tělesná a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.
7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel.
8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě.
9. Mediální výchova.
10. Multikulturní výchova.
11. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání.
12. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Spolupráce rodiny a školy.
13. Rodinná výchova.
- Přehled probírané látky:
- Literatura
- povinná literatura
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7. info
- STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). info
- MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. 1. vyd. Praha: UNIVERZITA Jana Amose Komenského Praha s., 2007. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 978-80-86723-29-7. info
- doporučená literatura
- Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4. info
- PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3. info
- BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2. info
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
- PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Laboratorní praktika - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Zápočet - Informace učitele
- Zkouška - nastudování přednášek a literatury
Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2014/UPPVPP019