UPPVU0017 Introduction to Didactics

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2014
Extent and Intensity
2/2/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites
Compliance with study requirements of the foundations of education.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Basic didactics and its intentions build on previous discipline of Basic of pedagogy. The main objective and mission of the course is to develop students' professional pedagogical thinking. Course will try to introduce to students the reality of teaching.
Syllabus
  • 1. didactics: the subject, the position of didactics in the pedagogic disciplines.
    2. Teaching process and its analysis.
    3. The curriculum at the school didactics, pedagogical documents.
    4. Pedagogical and psychological assessment in school didactics.
    5. Interaction and communication during teaching.
    6. Didactic principles.
    7. Learning goals and their taxonomy.
    8. The organizational forms of teaching.
    9. Learning methods.
    10. Didactic material resources. Textbook.
    11. Personality of teacher, teacher competence. Beginning teachers.
    12. The authority of teacher, the issue of discipline.
    13. Evaluation results of teaching.
Literature
    required literature
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
    recommended literature
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
    not specified
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Laboratory work
Assessment methods
Grade
Written exam
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Examination: oral form, content knowledge syllabus, study the basic literature, discussion about the book read from a growing literature.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2013, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2014, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2014/UPPVU0017