UOSP019 Potřeby člověka a ošet. proces 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jana Kačorová, PhD. (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Eva Zacharová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UOSP009 Potřeby člověka a ošet. proces
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je nezbytnou součástí teorie ošetřovatelství. Umožňuje studentům pochopit hlavní úkol profesionální ošetřovatelské praxe, jímž je zajištění a uspokojení bezprostředních životních potřeb klienta/pacienta, rodiny a komunity. Seznamuje s klasifikacemi lidských potřeb podle různých oborů a autorů a zaměřuje se na reakce a projevy neuspokojených potřeb u osob zdravých, nemocných, handicapovaných a umírajících. Dále se zaměřuje na procvičování jednotlivých fází ošetřovatelského procesu - metodologie ošetřovatelské praxe.
Osnova
  • Počet hodin Témata
    1 Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání, deficit smyslových podnětů a vývoj
    smyslové deprivace, příčiny: deficit podnětů, porucha funkce smyslových orgánů, porucha center smyslového vnímání v CNS;
    1 Sexuální potřeba: sexualita a sexuální zdraví, definice sexuálního zdraví, cyklus sexuálních reakcí, uspokojování sexuálních potřeb
    1 Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: význam zdravé sebekoncepce, složky sebekoncepce, vývoj sebeúcty, Eriksonovy stupně psychosociálního vývoje
    2 Potřeba jistoty a bezpečí: faktory ovlivňující pocit jistoty a bezpečí;
    1 Potřeba informací - znalostí a dovedností: edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací, vztah adekvátně informovaného pacienta a kvality péče,
    1 Potřeba informací-pokrač.: oš. zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta, principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů
    1 Duchovní potřeby: mít smysl života, potřeba lásku dávat a lásku dostávat, potřeba naděje a potřeba tvořivosti
    1 Spiritualita a religiozita: duchovnost, víra, náboženství, náboženství a choroba, duchovní vývin, jednotlivá náboženství, duchovní zdraví, znaky duchovní zdraví,
    1 Zpracování plánu ošetřovatelské péče
    Obsahové zaměření seminářů:
    1 Potřeby kognitivní - smyslové stimulace, smyslové vnímání:nedostatečná a nadměrná smyslová stimulace
    1 Sexuální potřeba: problémy v sexuální oblasti, dysfunkce, priority a cíle oš. péče u sexuální problémů, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
    1 Potřeba sebekoncepce a sebeúcty: chování s nízkou sebeúctou, stresory ovlivňující sebekoncepci a sebeúctu, podpora pozitivního sebehodnocení, priority a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, terapie, vyhodnocení efektivity oš. Intervencí.
    Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví u pacientů s rizikovým chováním; plánování oš. péče.
    1 Potřeba jistoty a bezpečí: zdroje úzkosti: souvislost s uspokojováním základních potřeb, krizová období v životních fázích, situační krize
    Kazuistiky-zhodnocení potřeb a rizik pro zdraví dětí a adolescentů v rizikových a narušených rodinách; plánování ošetřovatelské péče.
    1 Potřeba informací - znalost a dovedností: trvalý nedostatek potřebných informací u klientů/pacientů, úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací. Kazuistiky.
    1 Duchovní potřeby: poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace, identifikace duchovních potřeb u pacienta: emocionální stav, poskytnutí duchovní opory: sestrou, psychoterapeutem, knězem, vyhodnocení efektivity terapeutické komunikace. Kazuistiky - zhodnocení potřeb a rizik u umírajících, plánování ošetřovatelská péče.
    1 Spiritualita a religiozita: problémy v duchovní péči, principy a cíle oš. péče, specifické oš. intervence, vyhodnocení efektivity oš.intervencí.
    Kazuistiky - zhodnocení potřeb u nemocných s neuspokojenými fyziologickými potřebami, plánování ošetřovatelské péče.
    2 Kazuistiky - zhodnocení potřeb nemocných s neuspokojenými psychosociálními potřebami, plánování ošetřovatelské péče.
Literatura
    doporučená literatura
  • DOENGES, M., E., MORHOUSE, M., F. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha. Grada Publishing, 2001. info
  • KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 1. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.836. info
  • KOZIEROVÁ,B., ERBOVÁ,G., OLIVIEROVÁ,R. Ošetrovatelstvo 2. 1.vyd. Martin: Osveta, 1995.s.1475. ISBN 80-217-0528-0. info
  • ARCHALOUSOVÁ, A. Potřeby člověka a ošetřovatelský proces. Studijní opory. Ústav ošetřovatelství, FPF Slezské univerzity v Opavě, Opava 2007. info
  • TRACHTOVÁ,E. Potřeby nemocného v oš.procesu 1.vyd. Brno:IDVPZ, 1999. 186 s. ISBN 80-7013-324-8. info
  • VOKURKA, M., HUGO, J. Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf, 2002. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz . http://elearning.opf.slu.cz/course/category.php?id=48. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Potřeby člověka a ošetřovatelská diagnostika. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % účast na seminářích
Zpracování kasuistiky - zhodnocení klientky/pacientky, sestavení ošetřovatelského plánu péče
Po splnění stanovených kritérií bude udělen zápočet
Požadavky ke zkoušce:
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.