FVP:UPPV00137 Pedagogy Practicals II - Course Information
UPPV00137 Pedagogy Practicals II
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2015
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Šárka Čížková (seminar tutor)
- Guaranteed by
- PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- UPPV00017 Introduction to Didactics
Fulfilling the study requirements of the foundations of teaching methodology. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives
- The aim of the course is the practical to apply knowledge gained primarily in the subject didactics. The course will focus on the practical training and dealing with situations that may occur in the educational work of teachers. Attention will be paid to the development of theoretical knowledge and practical skills. The course is limited to a maximum number of 15 students.
- Syllabus
- 1. Teaching as a reciprocal proces
2. Motivation in education
3. Interpretation of the curriculum, explaining, demonstration
4. Exercises, homeworks
5. Teaching methods - dialogue, discussion, etc.
6. Active learning methods
7. Projects and independent work
8. Learning from text, looking up information, styles of learning
9. Aids in teaching
10. Lesson, a selection of activities for lessons, practical training
11. Evaluation - practical training, asking questions, testing and evaluation
12. Class teacher cooperation between family and school.
- 1. Teaching as a reciprocal proces
- Literature
- required literature
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
- recommended literature
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
- PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
- NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
- ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
- FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
- DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
- HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
- RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
- PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
- ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
- PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
- KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
- KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
- KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
- BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
- SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
- SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
- BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Credit will be awarded based on completion of seminary education (are allowed two absences per semester) and meet the challenges arising from it.
- Enrolment Statistics (Summer 2015, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2015/UPPV00137