UPPVBP009 Sociální komunikace v pomáhajících profesích

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní pojmy a koncepce z oblasti teorie komunikace. Základem jsou strategie sociálního jednání a poznatky z interpersonální komunikace. Studenti jsou seznámeni se specifickými komunikačními postupy pracovníků v pomáhajících profesích. Pozornost je věnována také samotným komunikačním dovednostem a předcházení konfliktům a agresi v mezilidských vztazích. Současně je důraz kladen na používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru. Cílem předmětu je vytvořit teoretický rámec pro praktické využívání komunikačních strategií při sociální komunikaci. Nedílnou součástí předmětu jsou praktické semináře. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student zná a rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti teorie komunikace a rozumí procesům sociální interakce a komunikace. Chápe souvislosti mezi psychickými vlastnostmi, osobností jedince a jeho komunikací, chápe vliv psychopatologie na způsob komunikace jedince. Odborné dovednosti: Student dovede účelně využívat prostředků verbální a neverbální komunikace, dovede vést rozhovor s klientem, odhalit bariéry a překážky v komunikaci a účinně řešit problémové situace. Je schopen při rozhovoru využívat techniky aktivního naslouchání i asertivní techniky tak, aby předešel konfliktu, snížil míru agrese a zvolil vhodný způsob sociální intervence. Dokáže komunikovat s různými typy klientů. Je schopen aplikovat získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Obecná způsobilost: Student je schopen komunikovat s různými typy klientů, včetně svízelných typů a zvolit vhodnou strategii jednání. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, ale bude lépe reagovat na potřeby klientů a bude schopen přizpůsobit komunikaci jejich specifikům.
Osnova
  • 1. Sociální styk (sociální percepce, interakce, komunikace).
    2. Základní komunikační modely.
    3. Verbální komunikace (její význam, obsahová stránka řeči, paralingvistika, překážky v komunikaci, komunikační techniky). Technika mluveného slova.
    4. Neverbální komunikace. Řeč těla. Image.
    5. Aktivní naslouchání.
    6. Empatie. Emoční inteligence.
    7. Konflikt a agrese v komunikaci.
    8. Rozhovory. Poradenský rozhovor.
    9. Komunikace ve skupině.
    10. Interpersonální konflikty.
    11. Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích. Specifika komunikace v pomáhajících profesích. Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
    12. Komunikace a problémový klient. Typy uživatelů.
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • KELNAROVÁ, J., MATĚJKOVÁ, E. Psychologie a komunikace pro zdravotnícké asistenty - 4.ročník. Praha: Grada, 2009. ISBN 9788024728315. info
  • QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, P., et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. info
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. info
  • BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0868-X. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada: Praha, 2005. ISBN 80-247-0738-1. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-844-9. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X. info
  • DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7106-231-6. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. ISBN 80-85928-48-5. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
Výukové metody
Studijní praxe
Demonstrace dovedností
Interaktivní aktivity
Prezentace
Metody hodnocení
Zápočet
Seminární práce
Písemný zápočtový test
Informace učitele
základní znalosti pojmů z oblasti komunikace, komunikačních systémů a komunikačních dovedností
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.