FVP:UPPVPD008 Vývojová psychologie pro SP - Informace o předmětu
UPPVPD008 Vývojová psychologie pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2015
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Předmět vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie. Cílem výuky je poskytnout základní poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevů v jednotlivém období. Přednášky zahrnují současně související vývojové teorie, stručnou historii vývojové psychologie, výklad věnovaný základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. SEMINÁŘ Semináře rozšiřují obsah přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskusi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisí s vývojem jedince v různých věkových obdobích. Mohou být dokreslována audiovizuálními vzdělávacími pořady.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.
2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
4. Prenatální a novorozenecké období.
5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
SEMINÁŘ
1. Založení rodiny, současný trend odkládání mateřství. "Oběti" a "přínosy" rodičovství.
2. Adaptace na rodičovství - období před narozením dítěte a po narození - prožívání této životní etapy budoucí matkou, otcem, sourozencem.
3. Absence rodičovství - nedobrovolná bezdětnost. Prožívání této životní situace a hledání východiska.
4. Rozvod - dopad na jednotlivé členy rodiny, zvláště děti.
5. Neúplné rodiny (rodiny s jedním rodičem, nevlastní rodiny, rodiny homosexuálních partnerů).
6. Sourozenecké konstelace a jejich vliv na vývoj dítěte.
7. Vývoj a význam kamarádství v průběhu života.
8. Vývoj řeči - včetně vývoje stavby slov a vět.
9. Analýza obsahu kresby - vztah k agresivitě, kresba dětí týraných, dětí z dětských domovů, rozvedených rodin apod.)
10. Význam a charakteristiky dětských pohádek.
11. Úzkost a strach u dětí.
12. Homosexualita, coming - out proces, postavení rodičů k homosexualitě svých dětí.
13. Stáří - problematika bolesti a nemoci ve stáří.
14. Prarodiče - různé způsoby chování prarodičů, prarodiče v rozvodu manželství svých dětí.
15. Poslední fáze života, umírání a smrt. Pozitivní a negativ
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
- LANGMEIER,J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
- doporučená literatura
- MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
- DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
- SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
- MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
- MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
- MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. info
- HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
- Informace učitele
- Zápočet - splnění individuálních úkolů
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Aktivity Náročnost [h] Účast na výuce 6 Celkem 6 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2015/UPPVPD008