UPPVPD008 Vývojová psychologie pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Předmět vývojová psychologie navazuje na poznatky z obecné psychologie. Cílem výuky je poskytnout základní poznatky o somatickém a psychickém vývoji člověka ve všech jeho vývojových etapách - v období prenatálním, kojeneckém, batolecím, předškolním, mladším školním, pubescenci, adolescenci, mladší, střední, pozdní dospělosti a stáří včetně nejčastěji se vyskytujících sociálně patologických jevů v jednotlivém období. Přednášky zahrnují současně související vývojové teorie, stručnou historii vývojové psychologie, výklad věnovaný základním mechanismům a obecným zákonitostem vývoje člověka. SEMINÁŘ Semináře rozšiřují obsah přednášek vývojové psychologie. Cílem je naučit studenty analyzovat určité téma, aktivně a samostatně vyhledávat relevantní informace ke zvolenému tématu, pracovat s literaturou, zpracované téma prezentovat v semináři před svými kolegy a obstát v následné diskusi. Témata jsou soustředěna na specifické otázky, které úzce souvisí s vývojem jedince v různých věkových obdobích. Mohou být dokreslována audiovizuálními vzdělávacími pořady.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Vymezení disciplíny, předmět a cíle vývojové psychologie, postavení v systému věd a vztah k jiným vědním disciplínám, dílčí disciplíny vývojové psychologie. Stručná historie vývoje oboru.
    2. Metody vývojově psychologického zkoumání, longitudinální, semilongitudinální a příčný výzkumný přístup.
    3. Pojem duševní vývoj - faktory, základní mechanismy, zákonitosti vývoje, teorie determinace a periodizace vývoje.
    4. Prenatální a novorozenecké období.
    5. Kojenecký a batolecí věk - vývoj hrubé a jemné motoriky, vnímání a vývoj předřečových projevů; kognitivní vývoj; socializace.
    6. Předškolní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, rozvoj dětské identity, emoční vývoj a socializace. Školní zralost. Školní připravenost. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    7. Mladší a střední školní věk - vývoj základních schopností a dovedností, kognitivní vývoj, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    8. Období dospívání - tělesná proměna, hlavní psychologické charakteristiky období dospívání, vývoj základních schopností dovedností a zájmů, kognitivní vývoj, rozvoj identity, emoční vývoj a socializace. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    9. Adolescence - vývoj identity adolescenta, socializace - vztahy k dospělým, k vrstevníkům, nástup do zaměstnání. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    10. Období mladé dospělosti - kognitivní vývoj, socializace, identita mladé dospělosti; profesní role, partnerství, manželství, rodičovství, období 1. bilancování. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    11. Období střední dospělosti - tělesné změny, proměna profesní role, proměna partnerského vztahu, proměna rodičovské role, proměna vztahu k vlastním rodičům, identita člověka středního věku. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    12. Období starší dospělosti - tělesné změny spojené s počátkem stárnutí, poznávací procesy, vývoj osobnosti a změny rolí, profesní role, manželství stárnoucích lidí, role prarodiče. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    13. Období stáří - tělesné změny, psychické změny, odchod do důchodu, manželství, vztah k dětem a vnukům, změna způsobu života, umírání a smrt. Sociálně patologické jevy vyskytující se v tomto období.
    SEMINÁŘ
    1. Založení rodiny, současný trend odkládání mateřství. "Oběti" a "přínosy" rodičovství.
    2. Adaptace na rodičovství - období před narozením dítěte a po narození - prožívání této životní etapy budoucí matkou, otcem, sourozencem.
    3. Absence rodičovství - nedobrovolná bezdětnost. Prožívání této životní situace a hledání východiska.
    4. Rozvod - dopad na jednotlivé členy rodiny, zvláště děti.
    5. Neúplné rodiny (rodiny s jedním rodičem, nevlastní rodiny, rodiny homosexuálních partnerů).
    6. Sourozenecké konstelace a jejich vliv na vývoj dítěte.
    7. Vývoj a význam kamarádství v průběhu života.
    8. Vývoj řeči - včetně vývoje stavby slov a vět.
    9. Analýza obsahu kresby - vztah k agresivitě, kresba dětí týraných, dětí z dětských domovů, rozvedených rodin apod.)
    10. Význam a charakteristiky dětských pohádek.
    11. Úzkost a strach u dětí.
    12. Homosexualita, coming - out proces, postavení rodičů k homosexualitě svých dětí.
    13. Stáří - problematika bolesti a nemoci ve stáří.
    14. Prarodiče - různé způsoby chování prarodičů, prarodiče v rozvodu manželství svých dětí.
    15. Poslední fáze života, umírání a smrt. Pozitivní a negativ
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
  • LANGMEIER,J., KREJČÍŘOVÁ, G. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • ČAČKA, O. Psychologie duševního vývoje a dospívajících s faktory optimalizace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-060-0. info
    doporučená literatura
  • MATĚJČEK, Z. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa, základní duševní potřeby dítěte, dítě a lidský svět. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0870-1. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte : dětská závist, žárlivost, nevěra a rozvod, nový partner v rodině, nevlastní sourozenci, vzpomínky z dětství. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte : [dětská kresba z pohledu psychologie]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-559-8. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., KRACZMARCZYK, S. Poslední úsek cesty. Praha: Návrat domů, 1995. ISBN 80-85495-43-0. info
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. Praha: Nakladatelství a vydavatelství H&H, 1992. ISBN 80-85467-53-4. info
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-158-2. info
Informace učitele
Zápočet - splnění individuálních úkolů
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury

AktivityNáročnost [h]
Účast na výuce6
Celkem6
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.