UPPVPD055 Pedagogika volného času pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Zadání úkolu - studenti písemně metodicky zpracují návrh herního dvouhodinového programu pro děti ve školní družině a ve školním klubu (nízkoprahovém centru). Jednotlivé herní aktivity budou na sebe logicky navazovat, budou respektovat cílovou věkovou skupinu a psychohygienická pravidla volnočasových činností. Součástí návrhu bude i zdůvodnění výběru her a jejich potenciálu z hlediska rozvoje osobnosti dítěte (do 9. týdne semestru).
Samostudium literatury. Individuální konzultace dle dohody. Splnění úkolu je podmínkou k získání zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů. SEMINÁŘ Cílem předmětu je osvojit si konkrétní dovednosti navazování kontaktu s mládeží v centrech volného času a v terénu. Předmět je také zaměřen na praktický nácvik vhodných forem trávení volného času současné mládeže, na nácvik způsobu jednání s dospívajícím. Pozornost bude věnována pomoci jednotlivcům a skupinám při volbě volnočasových aktivit a způsobu prožívání volného času.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Volný čas - pojmosloví, stručný vývoj výchovy ve volném čase.
    2. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas.
    3. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    4. Zájmová činnost jako součást výchovy mimo vyučování.
    5. Instituce pro výchovu ve volném čase - školní družina a školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže.
    6. Občanská sdružení pro děti, mládež a dospělé.
    7. Výchova, vzdělávání a volný čas dětí romského etnika.
    8. Osobnost pedagoga volného času, vztah a komunikace ve výchově mimo vyučování.
    9. Sdružování dětí a mládeže ve vrstevnických skupinách.
    10. Dobrovolnictví jako forma spolupráce při volnočasových aktivitách.
    11. Perspektivy a problémy volného času.
    SEMINÁŘ
    1. Hra, zájmové činnosti a jejich metodika.
    2. Animace.
    3. Zážitková pedagogika a její význam ve výchově.
    4. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a jejich náplň.
    5. Streetwork jako metoda terénní sociální práce s rizikovými skupinami dětí a mládeže.
    6. Streetwork a drogová problematika.
    7. Etický kodex terénního pracovníka.
    8. Autorita vrstevníka a její využití v peer programech.
    9. Skupiny, subkultury a hnutí mládeže.
    10. Možnosti uplatnění volnočasových pedagogů.
Literatura
    povinná literatura
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
Informace učitele
Zkouška - písemná zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Zápočet u kombinované formy - splnění individuálních úkolů
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.