UPPVPK096 Krizová intervence

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
Základní znalosti z obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu "Krizová intervence" je objasnění příčin vzniku, průběhu a zvládání krizových situací a pochopení stěžejních principů krizové intervence. Studenti získají vědomosti v základních a speciálních pojmech krizové intervence, naučí se identifikovat příčiny různých krizí. Obeznámí se s různými typologiemi krizí (vývojové, situační kumulované, Baldwinova ). Budou poznávat (diagnostikovat) jak se projevuje krize u dětí, dospívajících, dospělých a seniorů. Specifikem budou krize v manželství i v rodině. Krize v komunitě i ve společnosti.
Osnova
  • 1. Úvod do krizové intervence
    2. Vymezení pojmů a teorie krize
    3. Identifikace a příčiny krize
    4. Typologie krizí - vývojoví a situační
    5. Typologie krizí - kumulované, Baldwinova typologie
    6. Průběh krize
    7. Kdo je v krizi - dítě a dospívající
    8. Kdo je v krizi - dospělý a senior
    9. Manželství a rodina v krizi
    10. Komunita a společnost v krizi
    11. Nástin technik a metod krizové intervence
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krize. Psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0888-4. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. A KOL. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0586-9. info
    doporučená literatura
  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-696-9. info
  • KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přístup k ní. 1. vyd.,. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-365-X. info
  • BROWN, T. M., PULLEN, I. M., SCOTT, A. I. F. Emergentní psychiatrie. 1. vyd.,. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1992. ISBN 80-247-0708-X. info
    neurčeno
  • BAŠATECKÁ, B. a kol. Terénní krizová práce. Psychosociální intervenční týmy. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0708-X. info
  • BAŠTECKÁ, B., GOLDMAN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4. info
  • VIZINOVÁ, D., PREISS, M. Psychické trauma a jeho terapie. (PTSD). Psychologická pomoc obětem válek a katastrof. 1. vyd.,. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-284-X. info
  • KENNERLEYOVÁ, H. Jak zvládnout úzkostné stavy. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-266-1. info
  • SULLEROTOVÁ, E. Krize rodiny. Para: Karolínum, 1998. ISBN 80-7184-647-3. info
  • KLIMPL, P. Psychická krize a intervence v lékařské ordinaci. Praha: Grada Publishing, 1998. ISBN 80-7169-324-3. info
  • IRMIŠ, F. Nauč se zvládat stres. Praha: Alternativa, 1996. ISBN 80-7178-303. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • DAY, D. Kde se to v nás bere? Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-84-4. info
  • HONZÁK, R. Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén, 1997. Praha: ROAD, 1994. info
  • HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1993. ISBN 80-9015 49-0-5. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Demonstrace
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Známkou
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Studující během semestru prostudují povinnou a doporučenou literaturu. Individuální konzultace budou probíhat dle dohody během přednášek, v konzultačních hodinách nebo prostřednictvím elektronické pošty.
Podmínky pro úspěšné absolvování:
Zpracování stati v rozsahu 5 normostran na vybrané téma dle jednotlivých okruhů přednášek (termín odevzdání: do 9. týdne semestru). Každý student si téma vybere a jeho znění oznámí vyučujícímu do 14 dní e-mailem. Literatura, z níž bude studující čerpat, bude v minimálním rozsahu 3 tituly z okruhu literatury základní a 1 titul z okruhu literatury doporučené. Základním kritériem při posuzování kvality stati bude prokázání schopnosti práce s odborným textem, s akcentem na vhodné propojování tezí jednotlivých autorů do uceleného logického. Odevzdané korespondenční úkoly vyučující zkontroluje a sdělí individuálně případné nedostatky nebo náměty k přepracování prostřednictvím elektronické pošty ve stanovených termínech. V rámci konzultací (osobních, elektronických) může student využít čas pro řešení nejasností při zpracovávání úkolů. Úspěšné složení je podmínkou k zapsání na zkoušku.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016.