FVP:UPPVPP038 Speciální pedagogika pro SP - Informace o předmětu
UPPVPP038 Speciální pedagogika pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci. SEMINÁŘ Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
- Osnova
- PŘEDNÁŠKA
1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Základní pojmy (defekt, defektivita, socializace postižených, integrace a inkluze).
2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje postižených ke společnosti.
3. Metody speciální pedagogiky.
4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností.Organizace logopedické péče.
7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
10. Kombinovaná postižení.
11. Autismus.
SEMINÁŘ
1. Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
2. Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
3. Dítě se zrakovým postižením.
4. Dítě s mentálním postižením.
5. Dítě se sluchovým postižením.
6. Dítě s tělesným postižením.
7. Výchova dětí s autismem.
8. Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, ústavu pro těžce mentálně postižené.
- PŘEDNÁŠKA
- Literatura
- povinná literatura
- MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
- POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
- KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
- doporučená literatura
- ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
- BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
- MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
- PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
- VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
- Informace učitele
- Zápočet - aktivní účast, aktualita a prezentace tématu ze speciální pedagogiky, docházka
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2015/UPPVPP038