UPPVPP038 Speciální pedagogika pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o pedagogické disciplíně speciální pedagogika, postavení v systému věd a aktuálních trendech. Studenti získají přehled o jednotlivých druzích postižení a poruch, o rodině s postiženým jedincem, o specifičnosti vývoje jedinců s různým typem postižení, jejich začlenění do vzdělávací soustavy v rámci speciálního školství nebo individuálních vzdělávacích programů, o profesním uplatnění a zapojení do života společnosti. Současně je cílem přednášek podat informace o speciálně-pedagogické diagnostice, terapii a prevenci. SEMINÁŘ Předmět úzce souvisí s přednáškami ze speciální pedagogiky. Semináře jsou zaměřeny na doplňování teoretických znalostí osobními nebo zprostředkovanými zkušenostmi ze života lidí s postižením. Dle domluvy se speciálními zařízeními se uskuteční exkurze studentů, kteří si tak probírané učivo budou moci propojit s vlastními zážitky a předávanými zkušenostmi. Znalostmi problematiky se zvýší jejich informovanost o postiženích, což jistě pozitivně ovlivní jejich postoje k odlišnostem.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Základní pojmy (defekt, defektivita, socializace postižených, integrace a inkluze).
    2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje postižených ke společnosti.
    3. Metody speciální pedagogiky.
    4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.
    6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností.Organizace logopedické péče.
    7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Psychologické zvláštnosti osob s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.
    9. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.
    10. Kombinovaná postižení.
    11. Autismus.
    SEMINÁŘ
    1. Postižené dítě v rodině. Sourozenci postižených dětí.
    2. Integrace - podmínky, zkušenosti, dopady na dítě i rodinu.
    3. Dítě se zrakovým postižením.
    4. Dítě s mentálním postižením.
    5. Dítě se sluchovým postižením.
    6. Dítě s tělesným postižením.
    7. Výchova dětí s autismem.
    8. Exkurze dle zájmu do ZŠ pro zrakově postižené, ZŠ pro tělesně postižené, ZŠ pro mentálně postižené, ústavu pro těžce mentálně postižené.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
    doporučená literatura
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
  • BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
  • MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
Informace učitele
Zápočet - aktivní účast, aktualita a prezentace tématu ze speciální pedagogiky, docházka
Zkouška - nastudování přednášek a základní literatury
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.