FVP:UPPV00108 Educational Psychology - semin - Course Information
UPPV00108 Educational Psychology - seminar
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2016
- Extent and Intensity
- 0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
- Prerequisites
- UPPV00012 Developmental Psychology
excellent knowledge of psychology, pedagogy, knowledge of citation standards and principles of theoretical texts - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Teacher Training in Physics and Mathematics - shared framework (programme FPF, M1701 Fyz)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives
- The course complements the lecture series of educational psychology. The aim is to teach students to analyze one theme Educational Psychology, actively and independently seek information to chosen topic, working with literature, prepared topic and present to compete in the following discussion.
- Syllabus
- 1. The teacher meets with the new student, a new class of
2. The development of the teacher's authority
3. Mistakes in social perception of teacher and pupil
4. Teachers' access to interpersonally difficult situations
5. Protests and insubordination pupils - possibilities of solving?
6. Assessment of pupil jokes
7. Drugs - what children should know about drugs at a specific age, How can we know that a child uses drugs, practicing rejection of drugs
8. Stress, psychohygiene burn-out syndrome of teachers and how to prevent
9. Advantages and disadvantages of alternative education from the perspective of psychological development of the child
10. Homeschooling by parents yes or no? For and against the ..
11. Advantages and disadvantages of integrating disabled children into mainstream schools
12. For and against CCTV in schools - from the perspective pupils and teachers
13. Creative problem solving (heuristic, brainstorming, synektika, situational method, staging method)
14. Talented children in the classroom
15. Programs for improving of attention
16. Development of cognitive skills by Reuven Feuerstein.
- 1. The teacher meets with the new student, a new class of
- Literature
- required literature
- ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
- KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2. info
- LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X. info
- JIRÁNEK, F., SOUČEK, J, FIŠER, J., HOLUBÁŘ, Z. Pedagogická psychologie. Skripta, Pardubice: UP, 1997. ISBN 80-7194-081-X. info
- LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-613-7. info
- recommended literature
- SVOBODA, J. Praxe učitelů základních škol v prevenci nežádoucích sociálně patologických jevů. Ostrava: CIT OU, 2005. ISBN 80-7368-073-4. info
- VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4. info
- BENDL, S. Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
- BENDL, S. Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
- HOLT, J. Proč děti neprospívají. Volary: Stehlík, 2003. ISBN 80-902707-6-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. Praha: Portál,, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
- DALLOZ, D. DALLOZ, D. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-596-2. info
- LASAROVÁ, B. První pomoc při řešení výchovných problémů : poradenské minimum pro učitele. Praha: Agentura Strom, 1998. ISBN 80-86106-00-4. info
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
- MÍČEK, M., ZEMAN, J. Učitel a stres. Opava: Vademecum, 1997. ISBN 80-86041-25-5. info
- SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3. info
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X. info
- KŘIVOHLAVÝ, J. Jak zvládat stres. Praha: Grada Avicenum, 1994. ISBN 80-7169-121-6. info
- MUSIL, J. V. Speciální psychologie I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-244-0008-1. info
- DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2. info
- ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3. info
- PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1. info
- not specified
- Československá psychologie (vychází 6x ročně). Praha: Academia. info
- Psychológia a patopsychológia dietátá (vychází čtvrtletně), Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Bratislava. info
- Psychologie dnes (měsíčník). Praha: Portál. info
- VAŠÁTKOVÁ, D. Vybraná témata pedagogické psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-235-6. info
- VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy : pedagogické a psychologické kontexty v teorii a praxi. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8. info
- HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X. info
- KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7. info
- LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9. info
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4. info
- FISCHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-120-7. info
- DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X. info
- ČÁLEK, O. Možnosti poradenské pomoci při prevenci výchovných obtíží. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-590-4. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
- Assessment methods
- The analysis of student 's performance
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Student fulfills the requirements for attendance at seminars (20% excused absence). Students will be active in seminars, he introduced colleagues to read a book or article from a professional journal with the theme of educational psychology. In addition, prepare and present a seminar paper on a selected topic in the range of 4-8 pages, prepare questions for the following discussion.
- Enrolment Statistics (Summer 2016, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2016/UPPV00108