UPPVBP023 Odborná praxe II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
0/7/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Miroslav Pilát, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem Odborné praxe II je získat zkušenost v běžné práci s klientem v terénu, jeho životními podmínkami, potřebami, ověřit si teoretická východiska a získat základní profesní dovednosti. Ve vybraném zařízení se student bude orientovat v jeho poslání, složení skupiny klientů, organizační struktuře, personálním zajištění, vazby na jiná zařízení a místní komunitu, příslušnou legislativi. V průběhu praxe bude věnována pozornost také týmové práci včetně spolupráce s dalšími organizacemi a institucemi, rodinami klientů, lékaři, psychology. Odborná praxe II bude realizována formou individuální, průběžné stáže (v rozsahu 6 hodin/1 den, 72 hodin za semestr) ve vybraném zařízení resortu Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva spravedlnosti. Bude realizována v odděleních péče o seniory a občany zdravotně znevýhodněné, odborech a odděleních sociálně právní ochrany dětí, zařízeních sociálních služeb se zaměřením na rodinu a dítě, v zařízeních pro osoby se zdravotním znevýhodněním a dalších zařízeních (zdravotnických, školských, sociální péče aj.). Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost principů sociální, poradenské, výchovně vzdělávací práce s dětmi, mládeží i dospělými v terénu. Osvojí si základní terminologii užívanou v těchto oblastech. Bude se orientovat v typech zařízení poskytujících klientům péči, jejich legislativě, administrativě i jejich možnostech. Odborné dovednosti: Student bude umět vybrat, koncipovat a realizovat vhodné programy péče a pomoci dle specifik dané oblasti a potřeb klienta. Bude schopen citlivě rozlišovat i jeho individuální potřeby a adekvátně na ně reagovat. Obecná způsobilost: Student se naučí komunikovat s cílovou skupinou klientů s přihlédnutím k jejím sociálním, zdravotním, vývojovým i intelektovým zvláštnostem.
Osnova
  • 1. Vyjasnění postavení studenta/ky v průběhu praxe.
    2. Vymezení poslání a cílů pracoviště, cílové skupiny klientů. Identifikace zřizovatele zařízení. Zařazení do sítě sociálních služeb, školství aj.
    3. Seznámení se s organizační a personální strukturou zařízení. Náplně práce jednotlivých pracovníků, identifikace možnosti práce v týmu, možnosti supervize (vnitřní, vnější).
    4. Seznámení se s legislativou a pracovními předpisy, kterými se řídí pracovníci v organizaci.
    5. Vymezení typologie problémů klientů daného zařízení.
    6. Způsob vedení dat o klientech, ochrana osobnosti klienta proti možnému zneužití osobních informací.
    7. Používané metody a přístupy ke klientům na pracovišti. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    8. Studenti pozorují práci s klientem na pracovišti.
    9. Samostatná práce s klientem pod odborným vedením pracovníka.
    10. Celkové hodnocení praxe z hlediska využití teoretických znalostí a jejich použitelnosti v praxi.
    Seminář
    Odborná praxe se skládá z vlastní odborné praxe a semináře. V semináři budou studenti moci reflektovat své zkušenosti z jednotlivých zařízení. Jeho součástí bude také metodické vedení studentů v přípravě na přímou práci s klienty.
    Seminář bude probíhat ve skupině pod vedením kvalifikovaného garanta praxe.
    Bude zaměřen na rozšíření teoretických znalostí a především praktických zkušeností z oblasti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení. Seminář bude sloužit k analýze nestandardních situací a hledání vhodného postupu jejich řešení.
    Náplň semináře se bude odvíjet podle výsledků praxe studentů v jednotlivých týdnech a zařízeních.
    1. Úvodní informace k praxi.
    2. Charakteristiky zařízení a jejich srovnání z hlediska náplně práce a cílové skupiny.
    3. Metodika herních činností a aktivit v rámci praxe.
    4. Možnosti prevence sociálně patologických jevů v jednotlivých typech zařízení.
    5. Průběžná příprava aktivit v rámci praxe (časová dotace, struktura a obsah přípravy, práce se skupinou?)
    6. Možnosti řešení nestandardních situací.
    7. Analýza a hodnocení realizovaných praxí.
Literatura
    povinná literatura
  • Literatura a materiály vztahující se ke konkrétnímu typu zvoleného zařízení, včetně zákonů, interních směrnic a metodických pokynů. info
  • HANÁKOVÁ, A., BŘÍZOVÁ, B., MOTLOVÁ, L., a kol. Profesionální kompetence ověřované v průběhu praxe. [online]. [cit. 19. 3. 2008]. info
  • HAVRDOVÁ, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 2008. ISBN 80-7262-532-1. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6. info
  • MATOUŠEK, O., KOLÁČKOVÁ, J., KODYMOVÁ, P. (eds.). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X. info
  • MUSIL, L. "Ráda bych vám pomohla, ale-": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995. ISBN 80-85850-10-9. info
    doporučená literatura
  • WALSH, D. Skupinové hry a činnosti pro seniory: interakce a sebepoznávání, hry se slovy, kvízy, cvičení a relaxace, každodenní aktivity. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-970-4. info
  • JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0. info
  • NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. info
  • ELLIOT, J., PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0182-0. info
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Krizové situace v rodině očima dítěte. Praha:Grada, 2002. ISBN 80-247-0332-7. info
  • MÜLLER, O. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0231-9. info
  • SMITH, CH. A. Třída plná pohody: 162 her zaměřených na výchovu ke spolupráci a citlivému jednání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-602-0. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7. info
  • WEISS, P., a kol. Sexuální zneužívání - pachatelé a oběti. Praha: Grada, 2000. ISBN 80-7169-795-8. info
  • OLLIER, K., HOBDAY, A. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1. info
  • CANFIELD, J., WELLS, H. C. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků: příručka pro učitele, vychovatele a rodiče. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-136-3. info
  • MATOUŠEK, O., MATULOVÁ, A., KOPOLDOVÁ, B., CHALUPOVÁ, J., HALÍK,. Práce s rizikovou mládeží. Projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
Výukové metody
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Zápočet bude udělen za:
- aktivní účast na semináři + docházku,
- kladné hodnocení vykonané praxe ze strany zařízení,
- schválení obsahu deníku praxe.
Zápočet bude udělen na konci semestru cvičícím pedagogem.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024, léto 2025.