UPPVU1141 Pedagogika volného času

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2016
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na témata, která jsou spjata s profesí pedagoga volného času. Studenti získají základní přehled o významu volného času pro jedince, volnočasových zařízeních, jejich organizaci apod. Specifika jednotlivých institucí jsou určujícími faktory i pro samotnou činnost pedagoga volného času v nich. Studenti získají přehled o terminologii týkající se pedagogiky volného času. Semináře jsou zaměřeny na rozvoj a získání praktických dovedností při realizaci a organizaci volnočasových aktivit
Osnova
  • 1. Pedagogika volného času - profil (obsah, rozdělení terminologie, metodologie).
    2. Volný čas - vymezení, charakteristika.
    3. Historie trávení volného času.
    4. Determinanty volnočasového chování - teorie, modely, faktory.
    5. Rozvoj osobnosti vychovávaného jedince při volnočasových aktivitách (využití zážitkové pedagogiky)
    6. Výchova mimo vyučování - funkce, cíle, dimenze, současné pojetí.
    7. Sociální prostředí výchovných zařízení - domov mládeže, dětské domovy, školní družina a školní klub.
    8. Intencionální a funkcionální formy výchovy ve vybraných volnočasových zařízeních (domov mládeže, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež).
    9. Volný čas seniorů - definice, charakteristika, význam, metodika, preventivní význam, learning dividends.
    10. Osobnost pedagoga volného času - typologie, kompetence, rizika spojená s vychovatelskou činností.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. info
  • PÁVKOVÁ, J.a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-569-5. info
  • SPOUSTA,V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1274-9. info
    doporučená literatura
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. info
  • KOMINAREC, I. Úvod do pedagogiky volného času. Prešov: Grafotlač Prešov, 2002. info
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999. ISBN 80-210-2033-4. info
  • ŠPIČÁK, J. a kol. Úvod do metodiky zájmových činností v domově mládeže. Olomouc: UP, 1991. info
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019.