UOSZ034 Výzkum v ošetřovatelství 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Cvičení 6 HOD/TYD. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace. Předmět prohlubuje znalosti a dovednosti studentů v oblasti kritického myšlení a vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi (Evidence Based Practice).
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Témata
    1 Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Výzkum ve zdravotnictví.
    2 Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum Klasifikační
    systémy v ošetřovatelství.
    3 Metody, procedury a techniky výzkumu. Metody výzkumu a jejich výběr pro výzkum proměnných veličin.
    4 Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a
    techniky, zpracování, organizační zabezpečení
    5 Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.
    6 Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex
    vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a ošetřovatelství.
    7 Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie. Kvantitativní
    postupy při analýze kvalitativních dat.
    8 Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy, kauzální systémy.
    9 Induktivní metody.
    10 Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Priority výzkumu pro 21. století v
    ošetřovatelství.

    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
    Témata
    1 Kvantitativní a kvalitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství .
    2 Standardizovaný dotazník, pozorování, rozhovor.
    3 Kauzální systémy, kazuistiky
    4 Informační systémy pro vědu a výzkum.Databáze výzkumu a vývoje. Struktura vědecko-výzkumné práce.
    5 Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPIRUDOVÁ. Evidence Based Practice (EBP, EBM, EBN)Distanční studijní opora [online]. SLU v Opavě, 2012. URL info
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • RADKOVÁ, L. Kvantitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora [online]. c2012, posl. akt. srpen 2012 [cit. 2012-09-28]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
    doporučená literatura
  • MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005. info
  • ŽIAKOVÁ, K. A KOL. Ošetrovateľstvo - teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. info
  • STRATEGICKÉ DOKUMENTY PRO VŠEOBECNÉ SESTRY A PORODNÍ ASISTENTKY. Povědomí o výzkumu v praxi sestry a porodní asistentky. MZČR, 2002, neprodejná publikace. info
  • BURNS,N. Study Guide for the Practice of Nursing Research. ELSEVIER. ISBN 978-0-72160-6. info
  • BÁRTLOVÁ, S., SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ,V. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 70-7013-416-X. info
  • MELNYK,B.,FINEOUT-OVERHOLT,E. Evidence-Based Practice in Nursing and Health Care. A Guide to Best Practice. ELSEVIER, 2004. ISBN 0-7817-4477-6. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Zápočet
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
90 % aktivní účast na seminářích (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Budou uděleny dva zápočty, po splnění daných kritérií za zimní a letní semestr.
Požadavek ke zkoušce: úspěšné absolvování písemného testu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019.