UPPV00137 Pedagogická praktika II

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Šárka Čížková (cvičící)
Garance
PhDr. Šárka Čížková
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00017 Základy didaktiky
Splněné studijní požadavky ze Základů didaktiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je praktická aplikace poznatků získaných především v předmětu didaktika. Předmět bude zaměřen zejména na praktický nácvik a řešení situací, které se mohou vyskytnout při výchovně vzdělávací práci učitele. Pozornost bude věnována rozvoji teoretických poznatků a praktických dovedností (vyučování jako oboustranný proces, motivace ve vyučování atd.). Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • 1. Vyučování jako oboustranný proces
    2. Motivace ve vyučování
    3. Výklad učiva, vysvětlování, demonstrace
    4. Procvičování, domácí úkoly
    5. Vyučovací metody - dialog, diskuze atd.
    6. Aktivní učební metody
    7. Projekty a samostatná práce
    8. Učení z textu, vyhledávání informací, styly učení
    9. Pomůcky ve výuce
    10. Vyučovací hodina, výběr činností pro vyučovací hodinu, praktický nácvik
    11. Hodnocení - praktický nácvik, kladení otázek, zkoušení a hodnocení
    12. Třídní učitel, spolupráce rodiny a školy.
Literatura
    povinná literatura
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2002. ISBN 80-7178-681-0. info
  • PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
    doporučená literatura
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha, 2004. ISBN 80-7178-965-8. info
  • LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0374-2. info
  • PODLAHOVÁ, L. Ze studenta učitelem: student - praktikant - začínající učitel. Olomouc, 2002. ISBN 80-244-0444-3. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Didaktika IV. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0037-5. info
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha, 1999. ISBN 80-85866-33-1. info
  • HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce: zvyšujeme efektivnost vyučování na všech typech škol. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • ČHALOVÁ, E., MAYER, I. Klasifikace a slovní hodnocení. Zkušenosti z praxe na ZŠ. Praha, 1997. info
  • FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha, 1997. info
  • DENIG-HELMSOVÁ, K., KONNERTZ, D. Úspěšně obstát při písemce i ústním zkoušení. Praha, 1997. info
  • HELMS, W. Lépe motivovat - méně se rozčilovat. Praha, 1996. ISBN 80-7178-087-1. info
  • RÝDL, K. Metoda týmového vyučování. Praha, 1996. ISBN 80-901662-9-6. info
  • PAŘÍZEK, V., SOLFRONK, J. Obsah vyučování. Zkoušení a hodnocení žáků. Praha, 1996. info
  • ŠVEC, V., FILOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • PATERSONOVÁ, K. Připravit, pozor, učíme se! Praha, 1996. ISBN 80-7178-102-9. info
  • KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž, 1995. ISBN 80-901873-1-5. info
  • KAŠOVÁ, J. a kol. Škola trochu jinak. Kroměříž, 1995. info
  • KRET, E. Učíme se jinak. Praha, 1995. ISBN 80-7178-030-8. info
  • BADEGRUBER, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha, 1994. ISBN 80-7178-137-1. info
  • SCHIMUNEK, F. - P. Slovní hodnocení žáků. Praha, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • RÜCKEROVÁ-VOGLEROVÁ, U. Učení bez stresu. Praha, 1994. ISBN 80-7178-013-8. info
  • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0552-1. info
  • BOČKOVÁ, V., PODLAHOVÁ, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc, 1989. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Analýza výkonů studenta
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.