UPPVPP055 Pedagogika volného času pro SP

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
PŘEDNÁŠKA Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů z pedagogických věd, rozvíjet komunikaci, kreativitu a aktivitu v práci s dětmi. Předmět se zaměřuje na znalosti, které budou studenti moci využívat ve své každodenní práci i v osobním životě a ukazuje téma volného času dětí a mládeže jako významné pole pro výchovné působení v rámci prevence vzniku sociálně patologických jevů. SEMINÁŘ Cílem předmětu je osvojit si konkrétní dovednosti navazování kontaktu s mládeží v centrech volného času a v terénu. Předmět je také zaměřen na praktický nácvik vhodných forem trávení volného času současné mládeže, na nácvik způsobu jednání s dospívajícím. Pozornost bude věnována pomoci jednotlivcům a skupinám při volbě volnočasových aktivit a způsobu prožívání volného času.
Osnova
  • PŘEDNÁŠKA
    1. Volný čas - pojmosloví, stručný vývoj výchovy ve volném čase.
    2. Volný čas a životní styl. Charta výchovy pro volný čas.
    3. Výchova mimo vyučování, vymezení pojmu, funkce, požadavky na realizaci.
    4. Zájmová činnost jako součást výchovy mimo vyučování.
    5. Instituce pro výchovu ve volném čase - školní družina a školní klub, domov mládeže, dům dětí a mládeže.
    6. Občanská sdružení pro děti, mládež a dospělé.
    7. Výchova, vzdělávání a volný čas dětí romského etnika.
    8. Osobnost pedagoga volného času, vztah a komunikace ve výchově mimo vyučování.
    9. Sdružování dětí a mládeže ve vrstevnických skupinách.
    10. Dobrovolnictví jako forma spolupráce při volnočasových aktivitách.
    11. Perspektivy a problémy volného času.
    SEMINÁŘ
    1. Hra, zájmové činnosti a jejich metodika.
    2. Animace.
    3. Zážitková pedagogika a její význam ve výchově.
    4. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež a jejich náplň.
    5. Streetwork jako metoda terénní sociální práce s rizikovými skupinami dětí a mládeže.
    6. Streetwork a drogová problematika.
    7. Etický kodex terénního pracovníka.
    8. Autorita vrstevníka a její využití v peer programech.
    9. Skupiny, subkultury a hnutí mládeže.
    10. Možnosti uplatnění volnočasových pedagogů.
Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, J. Práce s hrou: pro profesionály. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0. info
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
  • TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8. info
  • PÁVKOVÁ, J., et al. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-569-5. info
  • BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici: streetwork. Brno: Doplněk, 1999. ISBN 80-7239-048-1. info
    doporučená literatura
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1. info
  • KOLEKTIV. Kontaktní práce: Antologie textů České asociace streetwork. 2007. info
  • HÁJEK, B. Nástin metodiky vedení zájmové činnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická f, 2007. ISBN 978-80-7290-265-1. info
  • NĚMEC, J. a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-012-3. info
  • SPOUSTA, V. Kapitoly z pedagogiky volného času. Brno: MU, 1998. ISBN 80-210-1274-9. info
  • MATOUŠEK, O. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2. info
  • VESELÁ, J. Jak ve volném čase?: projekty her pro volný čas dětí a mládeže. Hradec králové: Gaudeamus, 1997. ISBN 80-7041-146-5. info
  • MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží: projekt LATA a další alternativy věznění mládeže. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-064-2. info
  • BAKALÁŘ, E. Psychohry 2. Praha: Vyšehrad, 1995. ISBN 80-7021-139-3. info
Informace učitele
Zkouška - písemná zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury.
Seminář u prezenční formy - odevzdání zadaných úkolů, aktivní účast na seminářích.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.