UPPVU1014 Sociální psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je ozřejmit hlavní směry a vybrané teorie sociální podmíněnosti vývoje člověka (kořeny vývoje sociální psychologie). Objasnit ontogenetický proces socializace, během níž jedinec vrůstá do společnosti, osvojuje si její poznatky, zvyky, postoje, víry, normy, ideály, internalizuje hodnoty a způsoby nahlížení světa převládající ve skupině a společnosti, osvojuje si kulturu (proces enkulturace). Proniknout do problematiky sociálních vztahů (sociálních percepcí, komunikací a interakcí) probíhajících mezi pracovníkem různých profesí a klientem (respondentem, žákem, pacientem) a všeobecně mezi lidmi navzájem v různých sociálních skupinách. Porozumět náročným, problémovým, frustračním, zátěžovým, konfliktním sociálním situacím a člověku v nich, abychom byli schopni je nejen rychle rozpoznat, ale abychom co nejvíce porozuměli mechanizmům i okolnostem situačního chování. Nahlédnout do psychologie skupinového života, sociálních postojů a ukázat možnosti aplikace některých metod a technik sociální psychologie v praxi.
Osnova
  • 1. Předmět a historie sociální psychologie
    2. Individuum a společnost
    3. Sociální percepce a komunikace
    4. Sociální interakce
    5. Člověk a sociální skupina
    6. Vlastnosti skupiny, vedení skupin
    7. Společenské role, pozice a status
    8. Náročné, zátěžové a konfliktní sociální situace
    9. Sociální postoje
    10. Praktická aplikace sociální psychologie
Literatura
    povinná literatura
  • MIŇHOVÁ, J., PRUNER, P. Kapitoly ze sociální psychologie pro právníky. Dobrá voda, 2000. ISBN 80-902627-9-1. info
  • ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6. info
    doporučená literatura
  • PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. Asertivitou proti stresu. info
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3. info
  • HOLEČEK, V. Aplikovaná psychologie pro učitele I. FEK ZČU Plzeň, 2002. ISBN 80-7082-739-4. info
  • HOLEČEK, V. Aplikovaná psychologie pro učitele II. FEK ZČU Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-809-9. info
  • ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. info
  • HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-303-. info
  • NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. info
  • HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-198-3. info
  • VÝROST, J., SLAMÉNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: ISV, 1997. ISBN 80-85866-20-X. info
  • JANOUŠEK, J. a kol. Metody sociální psychologie. Praha: SPN, 1986. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Orbis, 1972. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Kooperativní
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
Student bude plnit úkoly dle pokynů vyučujícího. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, nebo při individuální konzultaci.
Závěrečná zkouška-formou testu. Student musí splnit požadavky tak, aby mu mohly být přiděleny body (% správných odpovědí v testu) a z nich vyplývající klasifikace dle níže uvedeného klíče.
Body (%) Zkouška /Zápočet
(alfabetická stupnice) (číselná stupnice)
100 - 95 A 1,0 započteno
94 - 90 B 1,5 započteno
89 - 85 C 2,0 započteno
84 - 80 D 2,5 započteno
79 - 75 E 3,0 započteno
74 a méně F 4,0 nezapočteno
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2019.