FVP:UOGD021 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
UOGD021 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- Přednáška 2 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavlína Rabasová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CŽV Bc Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukací pacientů, která je nedílnou součástí práce sester. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu ošetřovatelské péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v ošetřovatelství, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti sestry k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat.
- Osnova
- 1. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita - způsobilost učit se?).
2. Předmět základů pedagogiky a edukace v ošetřovatelství v konceptu celoživotního učení (CŽU).
3. Vznik pedagogiky, andragogiky a gerontagogiky.
4. Soustava pedagogických věd & pomocné podpůrné vědy (psychologie, sociologie).
5. Složky výchovy, principy, formy a metody.
6. Kompetence vychovávaného a vychovatele.
7. Andro-didaktika (motivační faktory a docilita dospělého jedince, cíle, obsah, formy a metody, pomůcky, prostředky a didaktická technika).
8. Edukace v ošetřovatelství (stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
9. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů,
edukace a proces změny, dokumentace edukace).
10. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
11. Metodologie pedagogického a andragogického výzkumu.
- 1. Klíčové kategorie a pojmy z Pedagogiky a Vzdělávání dospělých (pedagogika, andragogika, gerontagogika, dospělý žák, motivace k učení, docilita - způsobilost učit se?).
- Literatura
- povinná literatura
- MASTILIAKOVÁ, D. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
- SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
- HALUZÍKOVÁ, J. Edukační činnost sestry. Distanční studijní opora a e-learningový kurz [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. ISBN 978-80-7248-576-5. URL info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5446-8. info
- NEMCOVÁ, J. HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
- JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
- MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005. ISBN 978-80-7367-503-5. info
- ŠKRLOVI P. a M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent Orion, 2003. ISBN 80-7172-841-1. info
- BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. info
- Informace učitele
- Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
Požadavky k zápočtu: vypracování edukačního plánu 5-8 stran na vybrané téma. Prezentace a obhájení zvoleného tématu edukačního plánu u klienta/pacienta.
Závěrečný test (minimální úspěšnost 80%).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UOGD021