FVP:UPPV00017 Introduction to Didactics - Course Information
UPPV00017 Introduction to Didactics
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2019
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Šárka Čížková (lecturer)
- Guaranteed by
- PhDr. Šárka Čížková
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites
- UPPV00020 Introduction to Pedagogy
Compliance with study requirements of the foundations of education. - Course Enrolment Limitations
- The course is offered to students of any study field.
- Course objectives
- Basic didactics and its intentions build on previous discipline of Basic of pedagogy. The main objective and mission of the course is to develop students' professional pedagogical thinking. Course will try to introduce to students the reality of teaching.
- Syllabus
- 1. didactics: the subject, the position of didactics in the pedagogic disciplines.
2. Teaching process and its analysis.
3. The curriculum at the school didactics, pedagogical documents.
4. Pedagogical and psychological assessment in school didactics.
5. Interaction and communication during teaching.
6. Didactic principles.
7. Learning goals and their taxonomy.
8. The organizational forms of teaching.
9. Learning methods.
10. Didactic material resources. Textbook.
11. Personality of teacher, teacher competence. Beginning teachers.
12. The authority of teacher, the issue of discipline.
13. Evaluation results of teaching.
- 1. didactics: the subject, the position of didactics in the pedagogic disciplines.
- Literature
- required literature
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: PORTÁL, 1998. ISBN 80-7178-127-4. info
- PETTY, G. Moderní vyučování: Praktická příručka. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- recommended literature
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-083-9. info
- not specified
- KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- KALHOUS, Z., OBST, O. Didaktika sekundární školy. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4. info
- PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. info
- KURELOVÁ, M. Pedagogika II. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 2001. ISBN 80-7942-156-8. info
- BENDL, S. Školní kázeň: metody a strategie. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-80-3. info
- VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita ve výchově: vzestup, pád nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7174-857-3. info
- SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
- SÝKORA, M. Učebnice: Její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996. ISBN 80-900566-1-X. info
- KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4. info
- SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
- Assessment methods
- Test
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Teacher's information
- Examination: oral form, content knowledge syllabus, study the basic literature, discussion about the book read from a growing literature.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2019/UPPV00017