FVP:UPPVU0017 Základy didaktiky - Informace o předmětu
UPPVU0017 Základy didaktiky
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- Orientace v základních pedagogických termínech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství - společný základ pro navazující studium (program FPF, N7504 UcSS)
- Cíle předmětu
- Základy didaktiky svými záměry i pojetím navazují na předmět Základy pedagogiky. Hlavním cílem a posláním předmětu je rozvíjet profesionální pedagogické myšlení studujících učitelství. Předmět je koncipován tak, aby co nejvíce přibližoval studenta reálné pedagogické činnosti. Pozornost bude zaměřena na získání znalostí a dovedností, které jsou spojeny s výkonem práce učitele ve vzdělávacím procesu, na metody, formy, hodnocení žáka, základní pedagogické dokumenty, kterými je práce učitele vymezována.
- Osnova
- 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele
2. Činitelé výuky: Žák sekundární školy
3. Učitel ve výuce
4. Učivo
5. Pedagogickopsychologická diagnostika a evaluace - hodnocení vzdělávacích výsledků žáků
6. Didaktické zásady. Výukové cíle a jejich taxonomie
7. Organizační formy výuky
8. Výukové metody
9. Učební úlohy ve výuce
10. Materiální didaktické prostředky
11. Projektování, realizace a evaluace výuky. Význam jednotlivých faktorů ve výuce
12. Projektování výuky. Realizace výuky
13. Hodnocení výsledků výuky
- 1. Didaktika jako věda a jako nástroj učitele
- Literatura
- povinná literatura
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
- PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
- KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
- PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: Portál, 2005. info
- KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
- Šikulová, R., Müllerová, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyn, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
- doporučená literatura
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
- neurčeno
- KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
- ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-86633-04-7. info
- MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Laboratorní praktika - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška
Zápočet - Informace učitele
- Zkouška: zkouškový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/UPPVU0017