FVP:XUO3598 Základy pedagogiky a edukace v - Informace o předmětu
XUO3598 Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2019
- Rozsah
- 0/0. 2 kr.
- Garance
- doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- - viz výše
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky a postupy při edukací pacientů, která je nedílnou součástí práce sester. Edukace a informovanost pacientů zvyšuje kvalitu ošetřovatelské péče a právo pacienta na informace je legislativně zakotveno. Předmět stručně objasňuje společenskou potřebu vzdělávání dospělých, popisuje motivační faktory k učení, hierarchii učení, vysvětluje význam edukace pacientů v ošetřovatelství, popisuje profesionální model edukace pacientů v souvislosti se zdravotním stavem. Vyjmenovává předpoklady a dovednosti sestry k edukační činnosti, charakterizuje zásady edukace pacientů. Student si svou schopnost edukace a tvorby edukačních plánů bude po absolvování předmětu v dalším studiu a klinické praxi dále prohlubovat a zdokonalovat. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student umí definovat pojmy pedagogika, andragogika, edukace. Umí popsat motivační faktory k učení. Umí vysvětlit význam edukace pacientů v ošetřovatelství a charakterizovat právo pacienta na informace podle zákona. Umí vysvětlit souvislosti edukace a zdravotního stavu pacienta.Umí charakterizovat zásady edukace pacientů. Umí vysvětlit vliv edukace na proces změny chování u pacienta. Odborné dovednosti: Umí posoudit potřebu edukace u pacienta. Umí popsat a vysvětlit strukturu edukačního plánu. Umí vytvořit edukační plán na vybrané téma. Obecná způsobilost: Student se dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit metodicky správný postup při tvorbě edukačního plánu a poskytování informací pacientovi nebo skupině pacientů. Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci metodicky správně edukovat a informovat jednotlivce, rodiny a skupiny o aktuálním stavu zdraví, opatřeních k jeho zlepšení a předcházení rizikům vzniku komplikací.
- Osnova
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
2. Didaktická teorie vzdělávání dospělých (motivační faktory, schopnost učit se, didaktická kostka - učební postup, způsoby učení, učební základna, hierarchie učení dospělého).
3. Edukace v ošetřovatelství ( stručná historie, právo pacienta na informace, současné požadavky na edukaci pacientů, profesionální model edukace, edukace a zdravotní stav pacienta).
4. Předpoklady pro efektivní edukaci pacientů (dovednosti sestry v roli edukátorky, zásady edukace pacientů, edukace a proces změny, dokumentace edukace).
5. Metodika tvorby edukačního plánu (příklady témat edukačních plánů, posouzení edukačních potřeb pacienta, struktura edukačního plánu).
- 1. Vzdělávání dospělých - základní pojmy (pedagogika, andragogika), dospělý v andragogice, motivace k učení, cílové skupiny vzdělávání.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2019/XUO3598