FVP:UPPVBK006 Teorie výchovy pro SP - Informace o předmětu
UPPVBK006 Teorie výchovy pro SP
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2020
- Rozsah
- 9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 28. 2. 13:05–14:40 C312, Pá 6. 3. 8:05–9:40 C312, Pá 3. 4. 9:45–12:10 C312, Pá 24. 4. 8:05–9:40 C312
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Orientace v základních pedagogických termínech. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle jedné z pedagogických disciplín a ukotvit ji v systému pedagogických věd a současně je předat základní znalosti z níže uvedených témat s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jednotlivce nebo skupinu. Obsah předmětu úzce propojen na orientaci z obecné pedagogiky. Pozornost je současně věnována souvisejícím pojmům, vývojovým teoriím, historii vývoje jednotlivých složky výchovy a subsložek a jejich uplatnění v edukačním prostředí školy a rodiny. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných pedagogických disciplín. Dalším cílem výuky předmětu je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Osnova
- 1. Děti a mládež v současné společnosti
2. Cíle výchovy v jednotlivých složkách výchovy, globální výchova, výchova rozumová a názoru na svět, mediální výchova, mravní výchova, výchova humanistická multikulturní, výchova pracovní a technická, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu
3. Osobnostně sociální rozvoj jedince
4. Výchova v rodině
5. Náhradní výchovná péče (Ústavní a ochranná výchova)
6. Výchova ve volném čase
7. Kázeň jako prostředek a cíl výchovy
8. Sociálně patologické jevy mládeže
9. Šikana ve škole
10. Další sociálně patologické jevy u dětí a mládeže a jejich prevence
- 1. Děti a mládež v současné společnosti
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky, 2. dopl. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0643-9. info
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. info
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozš.a aktual. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. info
- JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). Opava: Slezská univerzita, 2011. URL info
- ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6. info
- MALACH, J. Teorie metodiky výchovy. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-93-8. info
- MIČIENKA, M. a kol. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4. info
- REIFOVÁ, I. a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7. info
- doporučená literatura
- BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0. info
- MIOVSKÝ, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
- PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2. info
- MACHOVÁ, J., KUBÁTOVÁ, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8. info
- HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5. info
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. info
- HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Ústní pohovor a rozhovor nad písemným úkolem - Informace učitele
- Zkouška: zkouškový test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2020/UPPVBK006