UPPVFK023 Psychologie zdraví

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Gabriela Světnická (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Urbanovská, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Pá 26. 2. 9:45–12:10 C204, Pá 9. 4. 13:05–15:30 C204, Pá 16. 4. 13:05–15:30 C204
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit disciplínu psychologie zdraví, hlavní oblasti, přístupy, koncepce a modely. Pozornost bude věnována specifickým otázkám zdraví a nemoci, psychické zátěži, stresu. Studenti budou seznámeni se salutory a stresory, vulnerabilitou a resiliencí. Získají také základní poznatky o psychosomatice, syndromu vyhoření, duševní hygieně.
Osnova
  • 1. Psychologie zdraví. Hlavní charakteristiky psychologie zdraví. Předmět a cíle psychologie zdraví. Oblasti zaměření psychologie zdraví. Příbuzné obory. Uplatnění psychologie zdraví v praxi.
    2. Hlavní tematické oblasti psychologie zdraví - přístupy, koncepce, modely.
    3. Vývoj pojetí a definice zdraví. Bio-psycho-socio-enviromentální pojetí zdraví, globální pojetí zdraví (vč. morálních a spirituálních faktorů). Významní představitelé psychologie zdraví u nás a ve světě.
    4. Prevence a podpora zdraví, zdraví podporující chování. Pozitivní emocionalita a zdraví. Salutogeneze a moderátory zdraví.
    5. Psychická zátěž a vulnerabilita osobnosti. Kategorie subjektivně prožívané psychické zátěže. Taxonomie zátěžových situací.
    6. Stres a zdraví. Zvládání stresu (coping).
    7. Percipovaná sociální opora jako protektivní faktor.
    8. Salutory a stresory. Měření zásadních životních událostí. Faktory regulující vztah mezi stresem a zdravím.
    9. Vulnerabilita a resilience. Přehled významných koncepcí psychické odolnosti.
    10. Rizikové a protektivní, ovlivnitelné a neovlivnitelné faktory působící ve vztahu mezi zdravím a nemocí.
    11. Osobnost a zdraví. Osobnostní vlastnosti ovlivňující reakce na stres (osobnost typu A, C, B).
    12. Psychosomatika a psychická hygiena.
    13. Burn out syndrom. Příznaky burn out syndromu, fáze procesu burn out, rizikové a protektivní faktory vyhaslosti.
Literatura
    povinná literatura
  • KEBZA, Vladimír. Chování člověka v krizových situacích. V Praze: Česká zemědělská univerzita, Provozně e, 2011. ISBN 978-80-213-2210-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Pozitivní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-726-8. info
  • FALEIDE, A. O., LIAN, Lilleba B. a FALEIDE, Eyolf K. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2864-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie moudrosti a dobrého života. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2362-4. info
    doporučená literatura
  • PTÁČEK, Radek a kol. Burnout syndrom jako mezioborový jev. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-5114-6. info
  • PELCÁK, Stanislav. Osobnostní nezdolnost a zdraví. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. ISBN 978-80-7435-342-0. info
  • NEŠPOR, Karel. Sebeovládání: stres, rizikové emoce a bažení lze zvládat! Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0482-4. info
  • ULRICHOVÁ, Monika. Člověk, stres a osobnostní předpoklady: souvislost osobnostních rysů a odolnosti vůči stresu. Ústí nad Orlicí: Oftis ve spolupráci s Pedagogic, 2012. ISBN 978-80-7405-186-9. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-7195-573-3. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Optimismus, pesimismus a prevence deprese. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4007-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Mít pro co žít. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7195-404-0. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. info
  • Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno: Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-184-3. info
Informace učitele
Student na konkrétním příkladu práce se seniorem rozpracuje analýzu jeho náhledu na nemoc a zdraví, sebereflexi, podnětů pro další práci. Prokáže znalost základní literatury. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022.