UPPVIP009 Dějiny pedagogiky

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 11:25–13:00 C205
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • 1. Dějiny pedagogiky jako vědní obor
  • 2. Antická výchova a její hlavní představitelé – spartský a athénský výchovný systém, sokratovský rozhovor – možnosti aplikace v současnosti, sociální a etický relativismus v oblasti sociálních věd v současnosti, Platónovy a Aristotelovy názory na výchovu a společnost, římský utilitarismus vs. filozofické pojetí utilitarismu
  • 3. Výchova ve středověku. Církevní školy. Rytířská výchova. Scholastika
  • 4. Renesanční pedagogika – přínos myšlenek da Feltreho v oblasti výchovy ve volném čase, rozbor díla F. Rabelais a možnosti využití jeho myšlenek o výchově v praxi, rozbor díla E. Rotterdamského a platnost jeho názorů na výchovu a vzdělávání, postavení žen ve vzdělávacím systému J. L. Vivesa, propojení teorie a praxe v názorech renesančních pedagogů
  • 5. Pedagogika reformační a protireformační – přínos J. Husa v oblasti výchovy a vzdělávání, M. Luther a jeho přínos výchově a vzdělávání, jezuitské školství – klady a zápory, nebezpečí plynoucí z jezuitského kosmopolismu v analogii se současnou globalizací
  • 6. Jan Amos Komenský – odkaz J. A. Komenského dnešku, charakteristika hry jako prostředku výchovy dle Komenského, možnosti aplikace Komenského myšlenek v současnosti, srovnání Komenského školního řádu s vybraným školním řádem ze současnosti
  • 7. Pedagogické myšlení 17. a 18. století – John Locke – tabula rasa, výhody a nevýhody individuální výchovy, využití atypických hraček v práci s dětmi dle J. Locka a možnosti aplikace využití atypických hraček v práci s dětmi v současnosti, mravní výchova dle J. Locka. Jean Jacques Rousseau – rozbor díla Emil čili o výchově, klady a zápory Rousseauových myšlenek, analogie s dnešním poznáním
  • 8. Filantropismus a humanistická pedagogika – J. B. Basedow a aplikace jeho myšlenek v současném výchovně vzdělávacím systému, J. H. Pestalozzi – jeho odkaz v podobě humanistické pedagogiky, pedagogické myšlenky
  • 9. Německá a ruská pedagogika 19. století – Diesterwegovo pojetí výchovy, jeho didaktické zásady použitelné v současnosti, Diesterwegův odkaz sociální pedagogice. J. F. Herbart – výchovné vyučování, 4 formální stupně, klady a zápory Herbartových názorů, znaky herbartismu v současném výchovně vzdělávacím systému. Fröbel a jeho přínos předškolní výchově. L. N. Tolstoj – volná škola, aplikace zážitku v současném výchovně vzdělávacím systému, klady a zápory Tolstého konceptu volné školy. K. D. Ušinskij a jeho novátorské názory na výchovu a vzdělávání, význam fyziologie pro pedagogiku, význam mateřského jazyka jako základ pro učení se jiným předmětům
  • 10. Školská soustava v českých zemích – klášterní, katedrální, farní, cechovní, kupecké a městské školy, sociální postavení učitele (vychovatele), školský systém Jednoty bratrské, školské reformy M. Terezie a Josefa II., formování institucí zajišťující zájmové činnosti pro děti a mládež, informace o sociálně patologických jevech ve školním řádu z 19. století a porovnání se současnými školními řády, vývoj české školské soustavy v letech 1774–1938
  • 11. Vývoj českého pedagogického myšlení od vlasteneckých učitelů po současnost – J. L. Ziegler a jeho nadčasové myšlenky ve vztahu k českému mluvenému jazyku (haplologie), pedagogický odkaz J. N. J. Filcíka, význam G. A. Lindnera pro sociální pedagogiku a vychovatelskou činnost, význam mezipředmětových vazeb s odkazem na O. Chlupa, platnost myšlenek o výchově O. Kádnera, A. B. Svojsík a jeho význam pro mimoškolní výchovu, V. Příhoda přednosti jeho reformních myšlenek
  • 12. Pedagogické směry 20. stol. u nás a v zahraničí – uplatnění projektového vyučování dle J. Deweye při preventivních programech, význam A. S. Makarenka v postpenitenciární péči, využití pedagogickým metod, zásad a prostředků M. Montessori při práci s dětmi, alternativní školy – specifika práce učitele (vychovatele) v alternativních školách, výhody a nevýhody alternativních škol
Literatura
    povinná literatura
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429. info
  • JANIŠ, K. ml. Dějiny pedagogiky – vybraná témata. (primárně určeno pro studijní obor Sociální patologie a prevence).
  • JANIŠ, K. ml. Vybrané kapitoly z dějin výchovy. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2009. ISBN 978-80-7248-512-3. info
  • Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě. 2016. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218.
    doporučená literatura
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988.
  • CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7. info
  • KOVÁŘÍČEK, V., KOVÁŘÍČKOVÁ, I. Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc: UP, 1989.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-797-6. info
  • VESELÁ, Z. Vývoj české školy a učitelského vzdělání. Brno: MU, 1992. ISBN 80-210-0458-4. info
  • VRABCOVÁ, D., JANIŠ, K. Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-525-2. info
Metody hodnocení
- ústní zkouška v rozsahu přednášek a základní literatury
plus vypracování a odevzdání zadaných úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2024.