UVSRPCK013 Supervize odborné praxe I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Fabián, PhD. (cvičící)
Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. (cvičící)
JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Petr Fabián, PhD.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Krčmaříková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UVSRPCK013/A: Pá 26. 2. 13:55–15:30 C311, So 27. 2. 8:05–11:20 C311, P. Fabián
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro základní orientaci v problematice profesních kompetencí sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách, a to jak teoretických, tak praktických, s nutností jejich zvyšování a udržování. Cílem předmětu je formou interaktivních rozhovorů a sebezkušenostních her uvědomit si emoční úskalí při sociální péči a uvědomit si důvody, v nichž pomáhající ve své práci selhávají. Seznamuje studenty s praktickými ukázkami supervizích rozhovorů, koučovacích přístupů a to především ve skupině. Největší pozornost je kladena na potřebu supervizí pro pomáhající, vytváření zakázek a supervizích rozhovorů tak, aby byl student s nimi seznámen a byl schopen připravit v organizaci supervizi se supervizorem či koučem. Student se po absolvování předmětu bude orientovat v základních aplikovaných přístupech v supervizním procesu, bude znát průběh supervize a strukturu supervizích rozhovorů. Výstupy: Odborné znalosti: Student umí definovat základní druhy supervizí, uvědomuje si jejich potřebu a nutnost v rámci přímé práce s klientem. Zná vybrané hry se zaměřením na emoční zakotvení, relaxaci a sebepoznávání. Odborné dovednosti: Student je schopen vysvětlit potřebu a strukturu supervizí, jak individuální, tak skupinové. Zná základní portfolio otázek ze supervizního rozhovoru. Obecná způsobilost: Student zvládá na základě absolvovaných her základní emoční zakotvení, které může využít ve stresových situacích a komunikacích. Je schopen strukturovat rozhovor tak, aby v základním poradenství dokázal eliminovat stresové situace.
Osnova
  • 1. Seznámení se s cíly semináře, témata a práce pracovníka v sociálních službách
    2. Supervizní sezení s tématem zařízení kde praxe probíhá
    3. Zážitkové hry se zaměřením na rozvoj empatie
    4. Zážitkové hry se zaměřením na komunikaci
    5. Supervizí sezení se zaměřením na emočně vypjaté situace
    6. Zážitkové hry s prvky dramaterapie
    7. Zážitkové hry s prvky arteterapie
    8. Sebezkušenostní hry se zaměřením na uvědomění si handicapu
    9. Sebezkušenostní hry se zaměřením na uvědomění si handicapu
    10. Supervizí sezení se zaměřením na zpětnou vazbu zážitkových her
    11. Supervizní sezení k zážitkům z praxe v sociální práci a přímé práce s klientem 12. Supervizní sezení k zážitkům z praxe v sociální práci
    13. Ukončení semináře
Literatura
    povinná literatura
  • BAŠTECKÁ, Bohumila, Veronika ČERMÁKOVÁ a Milan KINKOR. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. ISBN 9788026209409.
  • FURMAN, Ben a Tapani AHOLA. Nikdy není pozdě na spokojený tým: model dvojité hvězdy. Přeložil Johana SANDQVIST. Praha: Portál, 2017. ISBN 9788026212560.
  • HAVRDOVÁ, Z., HAJNÝ, M. et al. Praktická supervize. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-532-1. info
  • VALENTA, M. Dramaterapie. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7178-586-5. info
    doporučená literatura
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1651-3.
  • ZATLOUKAL, Leoš a Pavel VÍTEK. Reteaming - koučování zaměřené na řešení v praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4113-9.
  • BAKALÁŘ, E., KOPSKÝ, V. I dospělí si mohou hrát. Praha: MF, 1990. info
Informace učitele
Studenti se budou aktivně účastnit sebezkušenostních her a supervizního rozhovoru ve skupině a nadnášet témata ze svého aktuálního zaměstnání či probíhající praxe v sociální práci. Výstupy ze seminářů odevzdají v písemné podobě, úkoly mohou konzultovat v rámci konzultačních hodin.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2022.