UOLP039 Metodologie vědeckého výzkumu 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
0/9/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Iveta Bryjová (cvičící)
Garance
Ing. David Korpas, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UOLP039/A: Út 22. 3. 9:45–12:10 C301, 13:05–18:00 C311, I. Bryjová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zabývá oblastí výzkumu s jeho aplikací do zdravotnictví. Vymezuje výzkum jako důležitou součást zjišťování důležitých dat a informací pro zkvalitnování zdravotnické prevence, péče a léčby. Obecná část je rozdělena do základních oblastí výzkumu, jsou zde vymezeny pojmy jak základní a aplikovaný výzkum. Nosná část se věnuje metodologii kvantitativního a kvalitativního výzkumu včetně porozumění základní filosofii, technikám sběru kvantitativních dat (dotazník, anketa, retrospeknivní analýza) a kvalitativních dat (rozhovor, pozorování, kazuistiky). Cílem předmětu je seznámit studenty se základními metodologickými principy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti zdravotní péče.
Výstupy z učení
Odborné znalosti a dovednosti:
Studující po absolvování předmětu bude umět:
- navrhnout jednoduché výzkumné téma a bude vědět, jak je rozpracuje do podoby výzkumných otázek včetně plánu výzkumný projeku,
- vysvětlit zásady EBP (EBN),
- vysvětlit principy kvantitativního a kvalitativního výzkumu,
- použít základní statistiku a vybrané metody kvalitativního výzkumu ke zpracování dat,
- popsat zásady a jednotlivé fáze výzkumného projektování,
- respektovat etické i legislativní rámce klinického výzkumu a etiky vědecké práce,
- zpracovat výzkumný projekt, obhájit jej.

Obecná způsobilost: Student je schopen koncipovat a realizovat základní empirická šetření, zpracovat empiricky orientovaný projekt a pracovat metodou EBP.

Kompetence: Jsou schopni: sledovat výzkum a vývoj v oboru, umí pracovat metodou EBP a výsledky umí využívat k rozvoji kvality a bezpečnosti péče. Zvládnou kompetentně se podílet na výzkumných projektech.
Osnova
  • 1. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat – četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy.
  • 2. Kvalitativní výzkum, metodologie – základní principy a postupy.
  • 3. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
  • 4. Formulace individuálního výzkumného problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
  • 5. Tvorba a prezentace výzkumného projektu.
  • 6. Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Pro výuku jsou zde studentům k 
  • 7. dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL.J.,RER,J. Metody výzkumu a evaluace. Praha, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1. info
    doporučená literatura
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23].
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0310-6.EBM Guidelines. [online].
  • EBP Wikipedia [online] Dostupné z: http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence-based_practice [2012-09-25].
  • eMedicine. [online] Dostupné z: http://emedicine.medscape.com [2012-09-25].
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157–160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23].
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23].
    neurčeno
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 96 s.
  • RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP – ÚO, 2012, 107 s.
  • PUNCH, K. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008, 230 s. ISBN 9788073674687.
  • PUNCH, K. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008, 150 s. ISBN 9788073673819.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
Metody hodnocení
Zápočet: seminární práce se základními statistickými daty (výpočet).
Ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2020, léto 2023, léto 2024, léto 2025.