UPPVJP007 Psychologie stárnutí a stáří

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
13/13/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
každou sudou středu 8:05–9:40 C208
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVJP007/A: každou sudou středu 9:45–11:20 C208, L. Drotárová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení životní etapy stáří včetně jeho ustavení v psychologických teoriích. Student se bude orientovat v základních charakteristikách tělesných, kognitivních a emocionálních procesů u seniorů. Pozornost bude věnována také mezigeneračním vztahům, adaptaci na stáří, odchodu do důchodu a vznikající osamělosti u seniorů. Student bude také seznámen s problematikou umírání a smrti, přičemž důraz bude kladen na detabuizaci tohoto problému. Cílem předmětu je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín, zvláště psychologie a pedagogiky.
Výstupy z učení
Oborové znalosti:Student získá a prokáže znalost základních charakteristik procesu stárnutí z pohledu vývojové psychologie včetně vazby stárnutí v psychologických teoriích. Umí charakterizovat podstatné znaky této etapy ontogenetického vývoje člověka, pochopí jeho zákonitosti a podmíněnost.
Oborové dovednosti:Student se dokáže orientovat v normálním průběhu vývoje jedince ve stáří, včetně rizik souvisejících se stárnutím a umíráním člověka. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.
Obecná způsobilost:Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Osnova
  • 1. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE, PŘEDMĚT A DÍLČÍ DISCIPLÍNY VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE(předmět vývojové psychologie v širším a užším slova smyslu, cíle vývojové psychologie, spolupráce s jinými vědními obory, disciplíny vývojové psychologie)
  • 2. HISTORIE VÝVOJE OBORU
  • 3. SENIORSKÝ VĚK V PSYCHOLOGICKÝCH TEORIÍCH
  • 4. METODY VÝZKUMU VE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGII (metodologie výzkumu, metody vývojové psychologie, výzkumné přístupy, experimentální výzkumy ve vývojové psychologii)
  • 5. STÁRNUTÍ A STÁŘÍ POHLEDEM ANDROPSYCHOLOGIE A GERONTOPSYCHOLOGIE. PERIODIZACE. STRUKTURA ŽIVOTNÍCH VÝVOJOVÝCH POTŘEB (teorie sebedeterminace Deciho a Ryana, hierarchie potřeb podle Abrahama Maslowa, členění potřeb podle Vágnerové)
  • 6. TĚLESNÝ VÝVOJ A ZMĚNY VE STÁŘÍ (tělesná involuce, involuční změny ve smyslovém vnímání)
  • 7. PROMĚNY KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ (základní charakteristika kognitivních procesů a jejich změny: pozornost, paměť, inteligence, tvořivost, komunikační dovednosti; postoj ke zhoršování kognitivních schopností)
  • 8. EMOČNÍ PROMĚNY VE STÁŘÍ (proměny emočního prožívání, neurofyziologické procesy ovlivňující emocionalitu a jejich proměny ve stáří; sebepojetí a sebehodnocení seniorů)
  • 9. ADAPTACE NA STÁŘÍ. OPTIMÁLNÍ ADAPTACE NA STÁŘÍ. PŘECHOD DO DŮCHODU (adaptace, přechod do důchodu, změny v socializaci, strategie vyrovnávání se se stářím, optimální adaptace na stáří: přehled teorií adaptace na stáří, nečinnost a imobilizační syndrom, koncept optimální adaptace podle Švancary, Model selektivní optimalizace s kompenzací)
  • 10. PARTNERSKÉ VZTAHY SENIORŮ. MEZIGENERAČNÍ VZTAHY (manželství seniorů, vliv odchodu do důchodu na manželský vztah, prožívání intimity a sexuality ve stáří, změna významu partnerství v kontextu uspokojování psychických potřeb, vliv zhoršení zdravotního stavu na manželství; vztah k dospělým dětem a vnukům, role prarodiče, mezigenerační soužití)
  • 11. OSAMĚLOST A SENIOŘI (pojmy samota a osamělost, typy osamělosti, překonávání osamělosti, ovdovělost, uzavírání nových partnerství, manželství ve stáří; problematika ústavní péče, pečovatelská služba, umístění do pobytového zařízení pro seniory)
  • 12. UMÍRÁNÍ A SMRT (umírání, postoje člověka ke smrti, různé teorie popisující reakce na blížící se smrt, emoce a potřeby umírajících, strach ze smrti, potřeby lidí v bezprostřední blízkosti smrti)
  • 13. KONCEPT ÚSPĚŠNÉHO STÁŘÍ A AKTIVNÍ STÁŘÍ (příprava na stáří, prevence předčasného stárnutí, vytvoření životního programu)
Literatura
    povinná literatura
  • BLATNÝ, M., ed. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
  • ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M.Psychologie stárnutí a stáří [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z:https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. info
    doporučená literatura
  • HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie seniorského věku. V Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-318-2. info
  • KIMPLOVÁ, T. aM.KOLAŘÍKOVÁ.Jak žít s těžkým zrakovým postižením?: souhrn (nejen) psychologické problematiky. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-831-3.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0102-3.
  • MÜHLPACHR, Pavel. Kvalita života seniorů. 1. vydání. Brno: MSD, 2017, 163 s. Výzkumná agentura Ministerstva školství SR. ISBN 978-80-7392-260-3. info
  • SCHMID, W. Umění stárnout: jak dosáhnout životní moudrosti. Praha: Euromedia, 2017. ISBN 978-80-7549-178-7.
  • VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplněné a rozšířené vydání. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-905460-7-3.
Metody hodnocení
zápočet, zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, zima 2022, zima 2023.