UPPVMK052 ICT ve speciální pedagogice

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Vojtěch Gybas, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 11. 3. 15:35–18:00 C203, Pá 1. 4. 15:35–18:00 C203
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou digitálních technologií ve speciální pedagogice se zaměřením na využití dotykových technologií (tabletů, iPadů), získat teoretické znalosti a praktické dovednosti ve využití tabletů jako přirozené součásti vzdělávání i v oblasti individuální podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základě podpůrných opatření. Studenti si v plném rozsahu osvojí problematiku informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Student bude seznámen s tvorbou digitálních učebních materiálů a bude schopen aktivně pracovat s dostupnými aplikacemi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student zná základní pojmy z oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
- student zná základní možnosti využití dotykových technologií ve výuce i v oblasti individuální podpory
- student zná možnosti využití speciálních hardwarových vstupních i výstupních komponent
Odborné dovednosti:
- student má osvojeny základní přístupy a zásady práce s technologiemi ve vzdělávání i v oblasti individuální podpory
- student má praktické dovednosti v oblasti informačních technologií, tabletů, iPadů
Obecné způsobilosti:
- student umí využít získané teoretické poznatky v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí samostatně vytvořit a digitální učební materiály
- student umí samostatně vyhledat speciální aplikace
Osnova
  • 1. Využití ICT u žáků se speciálními potřebami.
  • 2. Speciální hardware (vstupní a výstupní zařízení, ergonomické pomůcky).
  • 3. Speciální software v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • 4. Tvorba digitálních učebních materiálů.
  • 5. Aplikace zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností.
  • 6. Aplikace zaměřené na rozvoj alternativní a augmentativní komunikaci.
  • 7. Druhy dotykových technologií využitelných ve výchovně – vzdělávacím procesu.
  • 8. iPady a další dotykové zařízení, základní ovládací funkce.
  • 9. Využití iPadů u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti individuální podpory.
  • 10. Využití dotykových technologií v běžné výuce.
  • 11. Aktivní činnost s multimediálními dotykovými technologiemi a aplikacemi.
  • 12. Repetitorium učiva.
Literatura
    povinná literatura
  • ADAMUS, P., FRANIOK, P., KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. Vzdělávací strategie v edukaci vybraných skupin žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7464-798-7.
  • BANNISTEROVÁ, D. Jak nejlépe využít interaktivní tabuli. Praha: Dům zahraničních služeb, 2010. ISBN 978-80-87335-15-4.
  • GAJZLEROVÁ, L. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7608-2.
  • LOPÚCHOVÁ, J., KRAJČÍ, P. Teória a výskum digitálnych a asistenčných technológií v inkluzívnej špeciálnej pedagogike. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-675-1.
  • ZIKL, P. a kol. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3852-9.
    doporučená literatura
  • IPad ve výuce. Dostupné z: https://www.ipadvevyuce.cz/
  • IPad ve třídě. Dostupné z: http://ipadvetride.cz/o-strankach/
  • MEIER, M. Využívání informačních a komunikačních technologií při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Media4u Magazine. 2013, roč. 10, č. 4, s. 71-75. ISSN 1214-9187.
    neurčeno
  • DOSTÁL, J. (ed.) Nové technologie ve vzdělávání: vzdělávací software a interaktivní tabule. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2768-3.
  • CHINN, S. The Trouble with Maths. Routledge, 2016. ISBN 978-1138187443.
  • MANĚNOVÁ, M. ICT a učitel 1. stupně základní školy. Česko: Martina Maněnová, 2009. ISBN 978-80-2512-802-2.
  • MANĚNOVÁ, M. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009. ISBN 978-80-7435-026-9.
  • ZOUNEK, J. ICT v životě základních škol. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-858-1.
  • ZOUNEK, J., ŠEĎOVÁ, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetí. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-187-4.
  • GYBAS, V. ICT ve speciální pedagogice. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Tvorba digitálních učebních materiálů, které jsou určeny pro přímou práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami s využitím multimediálních dotykových technologií. Odevzdání DUM a jejich prezentace je podmínkou přihlášení k didaktickému testu. Didaktický test je složen z otázek, jež vycházejí ze studijních materiálů předmětu. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se informačních a komunikačních technologií, tak i na dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe. Zápočet je udělen na základě výsledku didaktického testu.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, léto 2024, léto 2025.