UPPVMP021 Oftalmopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2022
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
St 10:35–11:20 C204, kromě St 23. 2. ; a Čt 24. 2. 13:05–13:50 C204
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVMP021/A: St 11:25–12:10 C204, kromě St 23. 2. ; a Čt 24. 2. 13:55–14:40 C204, M. Kolaříková
Předpoklady
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlouběji proniknout do problematiky práce s osobami se zrakovým postižením. Součástí předmětu budou interaktivní semináře, během nichž studenti budou zážitkovými metodami pracovat s kompenzačními pomůckami, budou se učit číst a psát Braillovým písmem, proniknou do možností volnočasových aktivit. Teoretický koncept předmětu je vystaven na aktuálních poznatcích z oftalmopedie tak, aby byl student schopen porozumět podstatě, možnostem i omezením plynoucích ze zrakového postižení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student získá a prokáže znalost základní terminologie a ustavení speciálně pedagogické disciplíny oftalmopedie
- student umí popsat základní těžké zrakové vady a stupně zrakového postižení
- student dokáže charakterizovat psychický vývoj jedince se zrakovým postižením v jednotlivých věkových obdobích
- student se orientuje v konkrétních možnostech vzdělávání, poradenských služeb i volnočasových aktivit
Odborné dovednosti:
- student se naučí základy Braillova písma a prostorové orientace
- student dokáže pracovat s kompenzačními pomůckami, zná jejich možnosti i limity
- student si vyzkouší tyflografickou práci, bude schopen vytvořit základní reliéfní obrázek, přičemž se vyhne chybám, kterých se laická tyflografika často dopouští
Obecné způsobilosti:
- student bude způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s jedinci se zrakovým postižením různého věku, ale bude lépe reagovat na jejich potřeby
- student dokáže navrhovat aktivity a kompenzační pomůcky dle individuálních možností klientů; současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně
Osnova
  • 1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru včetně struktury, postavení v soustavě věd, mezioborových vazeb, soudobá terminologie.
  • 2. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.
  • 3. Vývoj zrakového vnímání, nejčastější příčiny zrakového postižení z hlediska typu, etiologie, symptomů a projevů.
  • 4. Stupně zrakového postižení.
  • 5. Charakteristika nevidomých osob, specifika jejich psychického vývoje.
  • 6. Charakteristika osob se zbytky zraku, specifika jejich psychického vývoje.
  • 7. Charakteristika slabozrakých osob a osob s poruchami binokulárního vidění, specifika jejich psychického vývoje.
  • 8. Tyfloandragogika a tyflogerontagogika. Ztráta zraku, dopad na psychický vývoj, možnosti reedukace a kompenzace.
  • 9. Možnosti vzdělávání a poradenské služby. Specifika výuky žáků nevidomých a slabozrakých.
  • 10. Kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením. Braillovo písmo. Tyflografika.
  • 11. Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených.
  • 12. Možnosti volnočasových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5.
  • FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Mimoškolní aktivity a speciálněpedagogické působení na osoby se zrakovým postižením [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3083-6.
  • FINKOVÁ, D. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2742-3.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. Pohled na samostatný pohyb a prostorovou orientaci osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-5273-9.
  • SMÝKAL, J. Studie a statě. Brno: Technické muzeum v Brně, 2011. ISBN 978-80-86413-82-2.
    doporučená literatura
  • FIDLEROVÁ, D. Hra jako prostředek reedukace zraku v mateřské škole. Pardubice, 2015. ISBN 978-80-260-9209-4.
  • KAVALÍROVÁ, K. Nevidomý ve vaší firmě. Praha: Okamžik, 2012. ISBN 978-80-86932-29-3.
  • NIELSEN, L. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-858-6626-9.
  • SLOUKA, I. a kol. Studium výuky prostorové orientace zrakově postižených: metodická příručka ke kurzu v rámci projektu č. CZ.1.07/1.3.00/19.0001 Specializace pedagogických pracovníků na výuku prostorové orientace zrakově postižených. Brno: Tribun EU.
  • FINKOVÁ, D. Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2627-3.
    neurčeno
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. Díl I, Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8.
  • JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní tyflopedie. II. díl, Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-555-X.
  • JESENSKÝ, J. Tyflografické výzkumy a studie. Praha: ÚV SI v ČSR, 1983.
  • RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K., KRAMOSILOVÁ, Z. Zrakový trénink a jeho podmínky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5096-4.
  • MILLS, M. The Politics of Differentiation in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-1138797246.
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Oftalmopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
100% účast v seminářích, odevzdání zadaného úkolu v seminární výuce, výstup a vedení diskuze na seminářích, přečtení Braillova písma se zrakovou podporou. Úspěšné absolvování ústní zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2023, léto 2024, léto 2025.