UOGD041 Výzkum v ošetřovatelství 2

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
0/0/4. Seminář 4 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Stanoev, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(C)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět v úvodu systémově vymezuje ošetřovatelství jako vědní disciplínu s vlastním předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Navazuje kapitola učící formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku, cíle výzkumu. Kapitola kvantitativní výzkum se orientuje zejména na zvládnutí základních výzkumných technik (standardizované testy a škály, na zásady tvorby originálních dotazníků a jejich první a druhou úroveň vyhodnocování). Kapitola kvalitativního výzkumu učí porozumění základní filosofii kvalitativního výzkumu, učí základní techniky sběru kvalitativních dat - rozhovor, pozorování, analýza dokumentů, soubor kazuistik. Instruuje studenty o vyhodnocování kvalitativních dat metodou kvalitativních analýz, vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorby matice atd. Cílem předmětu je seznámit studující oboru Všeobecná sestra se základy vědecké metodologie oboru a naučit je koncipovat a také realizovat a vyhodnocovat jednoduchý empirický průzkum z oblasti klinického ošetřovatelství.
Osnova
  • 1. Úvod do oborového výzkumu. Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy.
    2. Vymezení pojmů věda, výzkumu a jeho druhů. Výzkum ve zdravotnictví a v ošetřovatelství. Priority výzkumu pro 21.
    století v ošetřovatelství. Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
    3. Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce.
    Etika vědeckého výzkumu v medicíně a v ošetřovatelství.
    4. Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky,
    zpracování, organizační zabezpečení výzkumu).
    5. Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu. Formulace výzkumného problému.
    6. Práce s informačními zdroji. Informační systémy pro vědu a výzkum. Databáze výzkumu a vývoje. Struktura
    publikované vědecko-výzkumné práce. Vyhledávání - formulování a rozpracování výzkumného problému metodou
    PICOt.
    7. Praxe založená na důkazech - EBP (EBN).
    8. Metody, techniky a strategie výzkumu - přehled, stupně vědeckého důkazu. Zásady pro výběr metody, techniky
    a strategie do konkrétního výzkumného šetření. Proměnné ve výzkumu, nositel - zdroj primárních dat a informací.
    Sekundární data a informace ve výzkumu.
    9. Zadání a konzultace k připravovanému projektu k zápočtu za ZS - formulace individuálního výzkumného
    problému, vyhledání relevantních studií v českých a zahraničních zdrojích.
    10. Kvantitativní výzkumná metoda. Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy,
    kauzální systémy. Induktivní metody.
    11. Kvantitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství - základní principy a postupy. Formulace hypotéz.
    Formulace výzkumných otázek.
    12. Techniky kvantitativního výzkumu - testy, dotazníky, škály.
    13. Způsoby vyhodnocování kvantitativních dat - četnostní tabulka, střední hodnoty, grafy. Testování hypotéz.
    Odpovědi na výzkumné otázky nalezené výzkumem.
    14. Zobecnění výsledků - generalizace, komparace s výsledky jiných studií (diskuse).
    15. Kvalitativní výzkumná metoda. Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie - základní
    principy a postupy.
    16. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí.
    17. Vybrané techniky sběru dat a informací: pozorování, rozhovor, kasuistiky, narativní metody.
    18. Vyhodnocování kvalitativních dat metodou kvalitativní i kolorované analýzy, vytváření trsů, ukotvené teorie, tvorba
    matice atd.
    19. Projektování. Rozpracování individuálního výzkumného problému do podoby grantového projektu.
    20. Kritické čtení vědeckého článku.
Literatura
    povinná literatura
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • RADKOVÁ, L. Kvantitativný výskum v ošetrovateľstve. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2012. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství. Základy Evidence Based Practice v ošetřovatelství. Distanční studijní opora. Opava, 2012. ISBN 978-80-7248-860-5. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. Výzkum v ošetřovatelství. E-opora. Opava: SLU v Opavě, FVP - ÚO, 2010. info
    doporučená literatura
  • EBM Guidelines. [online]. URL info
  • EBP Wikipedia [online]. URL info
  • eMedicine. [online]. URL info
  • BIRGER, H. Evidence-based practice: An analysis based on the philosophy of science. In Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011, 62 (7), s. 1301-1310. [online], posl. akt. 2011 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Asking Searchable Answerable Clinical Questions. In Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(3): 157-160. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • FINEOUT-OVERHOLT, E., HOFSTETTER, S., SHELL, L., JOHNSTON, L. Teaching EBP: Getting to the Gold: How to Search for the Best Evidence. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2005; 2(4): 207-211. [online], posl. akt. 2005 [cit.2012-09- 23]. URL info
  • UpToDate [online]. URL info
  • ŠMERHOVSKÝ, Z., GÖPFERTOVÁ, D., FEBEROVÁ, J. Medicína založená na důkazech z pohledu klinické epidemiologie. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1314-7. info
  • LOBIONDO-WOOD, G., HABER, J. Nursing Research: Methods and Critical Appraisal for Evidence-Based Practice. London: A Mosby, 2005. ISBN 978-0323-02828-8. info
  • GREENHALGH, T. Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0310-6. info
  • BAKOVÁ, A. Informační pracovníci a evidence based medicine. In INFORUM, 2001. Praha: INFORUM, 2001. info
Informace učitele
Kontaktní výuka je vedena systémem konzultací na vybraná témata. Kombinovaná část studia je realizována v prostředí e-learningového kurzu na e-portále http://elearning.fvp.slu.cz/. Pro výuku jsou zde studentům k dispozici studijní opory zahrnující korespondenční úkoly. Předmět je ukončen zápočtem, který proběhne písemnou nebo ústní formou, v rámci něj student prokáže znalosti základní i vybrané doporučené literatury a dokáže diskutovat o zpracovaných korespondenčních úkolech. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím individuálních či skupinových konzultací nebo elektronické pošty.
K zápočtu za ZS student předloží výsledky své samostatné práce na první části svého výzkumného projektu. Zadání úkolu: formulujte výzkumný problém ze zvolené oblasti ošetřovatelství, formulujte výzkumné otázky, sestavte klíčové pojmy k definovanému výzkumnému problému, zpracujte klinickou otázku metodou PICO(T) a vyhledejte v elektronických databázích české a zahraniční studie (ne absolventské práce). Zpracujte formulář pro zápočet. Za LS k zápočtu student předloží a obhájí svůj výzkumný projekt. Zadání projektu: téma výzkumného projektu - je rozpracováno ze ZS; odůvodnění projektu, východiska pro studovanou problematiku (přehled dohledané literatury - monografie, VŠ skripta a učebnice). Výzkumné cíle a otázky. Cílová populace výzkumu a cílová populace nápravných opatření. Metodika výzkumu a volba techniky a výzkumné strategie. Personální zajištění projektu. Ekonomika projektu. Hodnotitelné výstupy projektu. Trvalá udržitelnost výstupů projektu. Návrh nápravných opatření pro zlepšení praxe. Zpracování školní projektové dokumentace.
Zkouška: písemný test.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2024, léto 2025.