UPPVBK068 Preventivní programy

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2023
Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
So 18. 3. 8:05–12:10 C207, So 22. 4. 8:05–8:50 C207
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
Osnova
  • 1. Základní informace a pojmy z oblasti primární prevence v resortu školství (systém, účastníci, formy rizikového chování, minimální preventivní program školy)
    2. Práce se třídou (zásady, principy, skupinová dynamika; vytvoření raportu, nastavení pravidel, spolupráce, motivace, zpětná vazba, oceňování aj.)
    3. Hry, aktivity, techniky (rozdělení, charakteristika, využití; výhody, nesnáze, rizika; práce s pomůckami, s příběhy aj.)
    4. Struktura preventivního programu (téma, cílová skupina, aktivity, cíl - klíčové kompetence cílové skupiny)
    5. Tvorba preventivního programu a jeho následný rozbor
Literatura
    povinná literatura
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č.j. 21291/2010-28. info
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, Michal a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7. info
  • MIOVSKÝ, Michal et al. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • SMÉKALOVÁ, E. et al. Studijní texty pro metodiky prevence sociálně patologických jevů. Olomouc: Katedra psychologie, Filozofická fakult, 2007. ISBN 80-7326-118-9. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80-239-5612-4. info
    doporučená literatura
  • www.adiktologie.cz. info
  • www.mkv.cz. info
  • www.msmt.cz. info
  • www.odyssea.cz. info
  • www.osv.cz. info
  • www.prevence-info.cz. info
  • www.rvp.cz. info
  • www.sikana.org. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • HERGETOVÁ, A. et al. Zavádění preventivních opatření proti rizikovému chování ve škole. Praha: NÚ pro vzdělávání, šk. poradenské zařízen, 2012. ISBN 978-80-87652-69-5. info
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. info
  • LISÁ, E. et al. Hry k rozvoji sociálních kompetencí žáků 1. stupně ZŠ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-746-6. info
  • SMOLÍK, J. Subkultury mládeže. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7. info
  • MARTÍNEK, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5. info
  • KIRCHNER, J. Psychologie prožitku a dobrodružství. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80251-2562-5. info
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie : analýza příčin a možností ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. info
  • PELÁNEK, R. Příručka instruktora zážitkových akcí. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-353-6. info
  • Instruktoři Brno. Fond her. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80251-1675-3. info
  • CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-238-6. info
  • FRANC, D. et al. Učení zážitkem a hrou. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1701-9. info
  • VALIŠOVÁ, A. Kominkace a vzájemné porozumění: Hry pro dospívající. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0842-6. info
  • KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3. info
  • BENDL, S. Ukázněná třída. Praha: TRITON, 2005. ISBN 80-7254-624-4. info
  • ERKERT, A. Hry pro usměrňování agresivity. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-938-0. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV, 2004. ISBN 80-86642-14-3. info
  • CHMELÍK, J. et al. Mravnost, pornografie, a mravnostní kriminalita. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-739-6. info
  • BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-0809. info
  • HOPE, S. et al. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6. info
  • EYRE, L., EYRE, R. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9. info
  • BAKALÁŘ, E. Předposlední psychohry. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-447-8. info
  • HRKAL, J. et al. Zlatý fond her II. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-660-8. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-93-3. info
  • ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-049-9. info
  • CHARLES, A. Třída plná pohody. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-601-2. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Laboratorní praktika
Metody hodnocení
Písemný test
Zpracování preventivního programu
Informace učitele
Za splnění všech zadaných úkolů studenti získají zápočet:
A) Zpracování preventivního programu
B) Písemný test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, léto 2024, léto 2025.