FVP:FVPFPK05 Logopedická prevence - Informace o předmětu
FVPFPK05 Logopedická prevence
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 0/0/6. Seminář 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Karolína Janštová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Rozvrh
- Pá 1. 3. 17:15–19:40 C205, Pá 19. 4. 16:25–18:50 C205
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/10, pouze zareg.: 9/10 - Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, B6731-SPSP)
- Veřejná správa a sociální politika (program FVP, N6731-SPSP)
- Všeobecná sestra (program FVP, B5341-OSET)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studenty didaktickou kompetencí k uplatňování principů logopedické prevence v nejširším pojetí (primární, sekundární, terciární). Pozornost bude věnována aplikaci forem a progresivních metod a prostředků rozvoje jazykových a řečových dovedností s důrazem na intenzivní stimulaci specifických dovedností a poznávacích funkcí. Problematika bude řešena z hlediska uplatnění komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností včetně koordinace odborné logopedické péče.
- Výstupy z učení
- Výstupy učení Odborné znalosti: -Student vymezí odbornou terminologii a principy logopedické prevence; -Student definuje vybrané oblasti logopedické prevence; -Student zdůvodní principy komplexního přístupu k rozvoji jazykových a řečových dovedností v raném a předškolním věku; -Student orientuje se ve struktuře poradenských služeb v rámci příslušných rezortů Odborné dovednosti: -Student aplikuje znalosti podpory specifických dovedností a poznávacích funkcí; -Student akceptuje symptomy zdravotního postižení v kontextu logopedické prevence; -Student realizuje preventivní stimulační program rozvoje jazykových a řečových dovedností; Obecné způsobilosti: -Student umí vhodnými didaktickými prostředky stimulovat rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí za účelem podpory řeči a jazyka žáků v primárním vzdělávání; -Student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe; -Student umí vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky.
- Osnova
- Obsah: -Logopedická intervence, organizace logopedické péče v ČR. -Komplexní přístup v rozvoji jazykových a řečových dovedností. -Principy logopedické prevence. Specifické dovednosti a poznávací funkce podporující rozvoj řeči. -Vybrané oblasti orientační diagnostiky vývoje řeči. -Speciálně pedagogické metody a formy podpory rozvoje jazykových a řečových dovedností dětí. -Didaktické prostředky rozvoje řeči a jazyka. -Komunikační kompetence pedagoga, řečový vzor. -Plánování a realizace činností na podporu přirozeného rozvoje řeči.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘOVÁ, J, ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Edika, 2015. ISBN 978-80-2660-793-9
- KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC, 2002.
- ZEZULKOVÁ, Eva. Praktika z logopedie: Distanční studijní text. 1. vyd. Opava, 2019, 121 s. info
- doporučená literatura
- LIPNICKÁ, M. Logopedická prevence v MŠ. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0381-0
- PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. [z francouzského originálu Psychologie de l´enfant přeložila E. Vyskočilová]. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-798-5
- OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.
- ZEZULKOVÁ, E. Metodika reedukace dyslalie. Základy fonetiky a patologie hlásek. 2014.
- KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. info
- Výukové metody
- Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, produktivní práce s textem, brainstorming, ) -Metody názorně – demonstrační (statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium, řízené studium, e-learning, blended learning, kritické myšlení)
- Metody hodnocení
- Zápočet
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/FVPFPK05