FVP:UNZSOP026 Professional Nursing Practice - Course Information
UNZSOP026 Professional Nursing Practice 2
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2024
- Extent and Intensity
- 0/0/200. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Gabriela Světnická (seminar tutor)
- Guaranteed by
- Mgr. Gabriela Světnická
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Pediatric nursing (programme FVP, PEDO)
- Course objectives (in Czech)
- Odborná ošetřovatelská praxe je koncipována jako praktický předmět. Umožňuje studentům aplikovat v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb teoretické vědomosti a praktické dovednosti, které získali studiem teoreticko-praktických disciplín v odborných učebnách školy. Poskytuje prostor pro zdokonalování zručnosti, dovedností a návyků, učí studenty samostatnosti, odpovědnosti a práci v týmu. Odborné ošetřovatelské praxe probíhají pod vedením mentorů klinické praxe ve spolupráci s garanty klinických praxí Ústavu ošetřovatelství. Každý garant praxe/odborný asistent ošetřovatelství vyučuje v takové oblasti odborné praxe, ve které je odborníkem, a zároveň v této oblasti odpovídá za klinický dohled při praxi studentů. Cíle Odborné ošetřovatelské praxe Individuální A: Praxe vychází z koncepčního modelu hlavních determinant zdraví WHO, je orientována na oblast podpory zdraví a prevence vzniku onemocnění a na nácvik a osvojení ošetřovatelských, diagnostických a terapeutických činností ve zdravotnickém zařízení poskytovatele zdravotních služeb, a to v rámci poskytování ambulantní a lůžkové péče. Studenti se seznámí se druhy zdravotní péče v rámci lůžkové i ambulantní péče a s jednotlivými formami ošetřovatelské péče. Naučí se zhodnotit prostředí, ve kterém pacienti žijí, rizika pro jejich zdraví, seznámí se s druhy onemocnění, která se v daném prostředí vyskytují, s potřebou preventivních opatření a naučí se využívat metody zdravotní výchovy individuální i skupinové. Naučí se základním ošetřovatelským dovednostem na jednotlivých dětských odděleních (interních i chirurgických) v rámci lůžkové péče. Dále se seznámí se strukturou poskytování lůžkové zdravotní péče a s odbornými odděleními. Naučí se zhodnotit prostředí, které odpovídá potřebám jedince, zdokonalí se v hodnocení individuálního zdravotního stavu a potřeb pacientů z hlediska ošetřovatelské péče.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti: Student dokáže získané teoretické znalosti z odborných předmětů aplikovat v praxi. Odborné dovednosti: Student umí diagnostikovat ošetřovatelské problémy, sestavovat ošetřovatelské diagnózy podle taxonomie NANDA, sestavit plán péče, zvolit vhodné ošetřovatelské zásahy a vyhodnocovat dosažené výsledky. Umí dodržovat základní principy ošetřovatelské péče (prevence nozokomiálních nákaz, osobní hygieny, prevence komplikací z dlouhodobého pobytu na lůžku aj.). Je schopen adekvátně poskytovat odbornou ošetřovatelskou péči (podávání léků, péče o vyprazdňování, sledování bilance tekutin, péče o dýchání, podávání stravy aj.). Obecná způsobilost (kompetence): Student umí poskytnout kvalifikovanou ošetřovatelskou péči pacientům s vybraným onemocněním založenou na nejnovějších poznatcích. Tyto dovednosti prohlubuje a zdokonaluje v klinické praxi. Požadované kompetence získané praxí jsou v souladu s Vyhláškou č. 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků.
- Syllabus (in Czech)
- Pracoviště Odborné ošetřovatelské praxe 2: 1. Dětská oddělení 2. Ambulance praktického lékaře pro děti a dorost 3. Všeobecné odborné a specializované ambulance poskytující péči dětským pacientům.
- Literature
- required literature
- NEJEDLÁ, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
- HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. eds. NANDA International Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2018-2020. 11th ed. New York: Tieme, 2017. ISBN 978-16-262-3930-2.
- LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
- SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
- SIKOROVÁ, L. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1. info
- recommended literature
- KUKLA, L. a kol. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
- MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
- MASTILIAKOVÁ, D. Funkční typy zdraví. Model Marjory Gordonové pro posuzování stavu zdraví. Standardní model ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learning kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012.
- MASTILIAKOVÁ, D. Ošetřovatelský proces metoda ošetřovatelské praxe. Distanční studijní opora. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012.
- VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Standardizovaná terminologie pro ošetřovatelskou diagnózu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2015. ISBN 978-80-247-5304-1. info
- MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika -- v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
- Teaching methods (in Czech)
- Aplikace vědomostí a dovedností v podmínkách poskytovatele zdravotních služeb.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet: Ověření splnění výkonů a činností uvedených v Záznamníku ošetřovatelských výkonů a jiných odborných aktivit dětské sestry – LOGBOOK. 100% docházka. Vypracování kazuistiky u vybraného pacienta.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOP026