UNZSRK045 Transcultural Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
0/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 4. 4. 8:55–12:10 C311
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět učí citlivému vnímání specifických, ale i shodných znaků vlastní kultury i cizích kultur a tomu, jak s nimi efektivně pracovat v ošetřovatelském procesu ku prospěchu pacienta a jeho rodiny, komunity. Kontextem výuky multikulturnímu ošetřovatelství je české zdravotnické prostředí s jeho demografickými charakteristikami a prostředí české majoritní komunity.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu bude studující umět vysvětlit význam multikulturního konceptu v ošetřovatelství, rekapitulovat principy modelu „vycházejícího slunce“ M. Leiningerové, připravit si kulturně uzpůsobené posouzení stavu potřeb pacienta – cizince a reprodukovat základní etické principy a standardy multikulturního ošetřovatelství. Bude umět vysvětlit význam etnocentrismu a jeho projevy v praxi zdravotníků. Odborné dovednosti: Po prostudování doporučených zdrojů, vypracování úkolů a vyřešení problémů bude student vnímavější – citlivější ke kulturním identifikátorům každého jedince, které on vnímá pro sebe jako nejvýznamnější, bude umět posoudit každého jedince i s ohledem na jeho sociokulturní či etnická specifika, bude umět konstruovat kulturně uzpůsobený plán ošetřovatelské péče, bude efektivněji komunikovat s lidmi se specifickými komunikačními potřebami. Bude umět posoudit svoji míru etnocentrismu, své stereotypy a předsudky. Obecná způsobilost: Student bude po absolvování předmětu schopen vhodně a přiměřeně jednat s klienty z jiných kultur. Kompetence: Absolvent předmětu Multikulturní ošetřovatelství je připraven se v následujících ošetřovatelských praxích podílet aktivně na ochraně, udržování a navracení zdraví osobám odlišných kultur a subkultur, pracovat metodou ošetřovatelského procesu i s uzpůsobením pro péči o pacienty se specifickými potřebami, používat empatickou podporu pacienta a jeho rodiny k získání důvěry a spolupráce na léčbě i ošetřování, rozvíjet specifické komunikační dovednosti ve vztahu ke specifickým potřebám každého pacienta a jeho blízkých v kulturním rámci.
Syllabus (in Czech)
  • Úvod do multikulturnímu ošetřovatelství. 2. Leiningerové model kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. 3. Model „vycházejícího slunce“. 4. Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé. 5. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince. 6. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb u pacientů v ČR. 7. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému. 8. Spiritualita člověka a její význam ve zdraví a v nemoci, vlivy na životní styl. Spirituální problémy – ošetřovatelské diagnózy. 9. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 1. 10. Specifika vybraných sociokulturních a etnických komunit žijících na území České republiky 2. 11. Kulturní identifikátory. 12..Etnoošetřovatelské posuzování krátké a dlouhé. 13. Model kulturního posouzení dle Gigarové-Davidhizarové. Struktura pro posouzení jedince. 14. Zamýšlení nad „námi samotnými“ – nad příslušníky majoritní komunity, nad zdravotníky a systémem, ve kterém jsou sestry profesionály.
Literature
    required literature
  • KERSEY - MATUSIAK G. Delivering Culturally Competent Nursing Care. New York: Springer Publishing Company, 2013. ISBN 978-0-8261-9382-7. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Úvod do transkulturního ošetřovatelství. E-opora.[online]. Opava: SLU v Opavě,, 2013. ISBN 978-80-260-4970-8. info
  • NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D. and A. ARCHALOUSOVÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. info
    recommended literature
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
  • GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 2004. ISBN 0-323-02295-2. info
Teaching methods (in Czech)
Přednášky.
Assessment methods (in Czech)
Podmínky splnění zápočtu: udělení za elektronické absolvování testů, vypracování písemných úkolů (1 dlouhého a 3 krátkých), které si studující volí z nabídky tří dlouhých úkolů (jedná se o situační kazuistiky k řešení problémů) a ze šesti krátkých úkolů, kterými dokládá prostudování textových materiálů k předmětu. Všechny úkoly plní v prostředí e-learningu. Po přijetí úkolů vyučujícím student získává zápočet.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is also listed under the following terms Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSRK045