UPPVIP035 Preventive Activities

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Jana Kočí, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
Syllabus
  • 1. History and current concept of preventive activities in the Czech Republic
  • 2. Basic division of preventive activities according to the concept of school prevention of risk behaviour
  • 3. Target groups of preventive activities and developmental specifics according to age groups
  • 4. Context and environment of the implementation of preventive activities
  • 5. Cooperation with educators and other experts – follow-up preventive activities and cooperation of multiple institutions
  • 6. Group dynamics of preventive activities
  • 7. Preventive techniques - icebreakers and warm-up activities
  • 8. Preventive techniques - activities for introductions
  • 9. Preventive techniques - cohesive activities and artephiletic techniques
  • 10. Techniques of general primary prevention
  • 11. Techniques of selective primary prevention according to the type of risk behaviour
  • 12. Crisis and emergency scenarios during preventive activities
  • 13. Evaluation of preventive programs and activities
Literature
    required literature
  • MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
  • Trauma: https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
  • Školní preventivní program https://www.msmt.cz/file/7347_1_1
  • Traumatizovaný mozek: https://www.podporainkluze.cz/material/traumatizovany-mozek/
  • Braun, R. (2014) Praktikum školní psychologie.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Drogy info: https://www.drogy-info.cz/
  • Metodická doporučení MŠMT - https://www.msmt.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_uvodni_cast.doc
    recommended literature
  • MIOVSKÝ, M. et al. Prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ, L. & MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-71-2.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Druhé, přepracované a doplněné vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
  • MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
  • VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P. et al. Hra v terapii. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-1190-7.
  • Metodiky Odyssea - https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
  • Infografiky - https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
  • Sumář dobré praxe: https://bein.ped.muni.cz/sumar-dobre-praxe
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s diskusí Pozorování Práce ve skupinách Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Assessment methods (in Czech)
Zkouška: písemná z povinné literatury a přednášek (splnění 75 %) Semináře: Skupinová práce - tvorba preventivního programu na předem zvolené téma a jeho prezentace v semináři. Docházka.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Teacher's information
Students will be able to consult via e-mail, individually or in group consultations even during a lecture.

The course is also listed under the following terms Winter 2019, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UPPVIP035