UPPVMK008 Psychopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s teorií a částečně také s praxí edukace osob s mentálním postižením, se zaměřením na výchozí teoretické otázky předmětu psychopedie, a nový pohled na práci s člověkem s mentálním postižením v inkluzivní společnosti. Předmět zahrnuje rovněž definování postižení a jeho kategorizaci, etiologii a symptomatiku, dějiny péče o osoby s mentálním postižením ve světě a u nás, určité zamyšlení nad směřováním a charakteristikou osobnosti člověka s mentálním postižením. Seznamuje s pojmy porucha autistického spektra, demence, Downův syndrom, zaměřuje se na možnosti využití alternativních a augmentativních forem komunikace a terapeutických metod a přístupů.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v oblasti vědní disciplíny psychopedie, umí ji zařadit a charakterizovat
- student zná základní teoretické pojmy a terminologii psychopedie
- student se orientuje v terminologii, která se týká mentálního postižení
- student umí definovat a charakterizovat stupně, typy a druhy mentálního postižení dle různých klasifikací
- student se orientuje ve vývoji a historii péče o osoby s mentálním postižením v průběhu dějin u nás i v zahraničí
- student zná základní vzdělávací systém a možnosti vzdělávání pro žáky a studenty s různými stupni a druhy mentálního postižení
- student umí definovat speciálněpedagogické metody a zásady související s edukací osob s mentálním postižením
- student umí definovat alternativní a augmentativní formy komunikace související s edukací jedinců s mentálním postižením - student se orientuje v základních nabídce terapeutických metod využívané a doporučované v edukaci jedinců s mentálním postižením Odborné dovednosti:
- student umí posoudit vzdělávací možnosti našeho vzdělávacího systému ke stupni mentálního postižení žáka
- student analyzuje osobnost člověka s mentálním postižením dle základních pravidel a znalostí charakteristiky osobnosti v obecné podobě - student umí posoudit vhodné formy alternativní a augmentativní komunikace ke stupni mentálního postižení jedince a terapeutických metod
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit podle různých klasifikačních kritérií schopnosti a dovednosti člověka s mentálním postižením
- student umí přizpůsobit proces práce konkrétnímu člověku s určitým stupněm mentální retardace
- student se orientuje v různosti vzdělávacího systému, který je využíván pro děti a žáky s mentálním postižením
- student zná a umí modifikovat speciálněpedagogické metody využitelné v práci s lidmi s mentálním postižením - student se orientuje ve formách alternativní a augmentativní komunikace, které se v edukaci jedinců s mentálním postižením využívají - student zná nejběžnější terapeutické metody využívané v edukaci jedinců s mentálním postižením.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako speciálně pedagogická disciplína. Terminologie, charakteristika oboru, jeho předmět, cíle, postavení psychopedie v systému ostatních věd. 2. Mentální postižení – terminologie, klasifikace, charakteristika kategorií, příčiny mentálního postižení a možnosti prevence vzniku mentálního postižení. Poruchy autistického spektra – definice, stručná charakteristika. 3. Demence a sociálně podmíněná mentální postižení: pojem, terminologie, příčiny, druhy, projevy. Intervenční a terapeutická podpora pro osoby s demencí. 4. Downův syndrom – charakteristika, etiologie, klasifikace a osobnostní specifika. 5. Historický vývoj péče o osoby s mentálním postižením po současnost, významné osobnosti s hlavním zaměřením na územní našeho státu. 6. Práva a podpora osob s mentálním postižením: Od raného dětství po dospělost. Instituce sociálních služeb, nestátní neziskové organizace, aktuální legislativa. 7. Rodina a dítě s mentálním postižením, odborná podpora pro rodiny. Specifika v oblasti chování jedinců s mentálním postižením od raného věku po dospělost. 8. Poradenské služby pro děti a žáky s mentálním postižením v rámci školního a vzdělávacího systému. 9. Možnosti vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením – typy a druhy institucí a škol. Přehled legislativy. Základy didaktiky osob s mentálním postižením (zásady, metody). 10. Charakteristika rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání. Pedagogické, psychologické a sociální aspekty společného vzdělávání jedinců s mentálním postižením. Podmínky a zásady speciálně pedagogické školní práce v rámci speciálního i inkluzivního vzdělávání. 11. Vzdělávací a profesní příprava mladých lidí s mentálním postižením. Možnosti osobnostního a pracovního uplatnění osob s mentálním postižením. 12. Terapeutické metody pro osoby s mentálním postižením. Alternativní a augmentativní komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN 978-80-210-7726-3.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
    doporučená literatura
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-5930-6.
  • JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • VANČOVÁ, A. Edukácia mentálne postihnutých. Speciálne metodiky predmetov ZŠS. Bratislava: IRIS, 2010. ISBN 978-80-89256-53-2.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • • JANKŮ, K. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • • BENDOVÁ, P., ZIKL, P.: Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.
  • • PIPEKOVÁ, J. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
    neurčeno
  • BARTOŇOVÁ, M. Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-6817-9.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • PIPEKOVÁ, J. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • HUGHES, M. T. The Wiley Handbook of Diversity in Special Education. Wiley-Blackwell, 2017. ISBN 978-1118-768-884.
  • PIPEKOVÁ, J., VIKTORIN, J. Psychopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných veřejných politik. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
  • • LIŠTIAK MANDZÁKOVÁ, S. Sexuální a partnerský život osob s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0502-9.
  • MICHALÍK, J.: Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 2000. ISBN 80-244-0077-4.
  • • SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-882-1.
Metody hodnocení
Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.). PP prezentace k vybrané oblasti výchovy a vzdělávání jedinců s mentálním postižením a její odevzdání je podmínkou k přihlášení ke zkoušce. Didaktický test je zaměřen jednak na teoretickou znalost klíčových pojmů týkající se edukace jedinců s mentálním postižením, jakož i dovednost aplikovat získané teoretické poznatky do pedagogické praxe.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.