UPPVMK022 Somatopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
12/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Podstatou předmětu Somatopedie je získání základních teoretických i praktických informací ohledně této disciplíny a ohledně edukace osob s poruchami pohybu ve společnosti. Somatopedie je obor, který se zabývá jedinci s tělesným postižením v dětském i dospělém věku, v různých kombinacích a stupních. Předmět zahrnuje nejen teoretická východiska somatopedie, ale také popis typických a běžných tělesných postižení, včetně vysvětlení terminologie a orientace speciálního pedagoga v edukaci dětí a žáků s tělesným postižením a konkrétně žáků s mozkovou obrnou.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí hovořit o vývoji názorů společnosti k jedincům se somatickým postižením
- student zná teoretická východiska a terminologii somatopedie
- student umí charakterizovat somatopedii jako vědní obor
- student zná ontogenetický vývoj zdravého dítěte a umí posoudit změny ve vývoji dětské motoriky a hybnosti
- student charakterizuje školní zralost související s tělesným vývojem dětí
- student zvládá klasifikaci pohybových vad podle příčin a symptomatických znaků
- student zná charakteristiku mozkové obrny, její zvláštnosti a specifika
- student zvládá popsat získaná tělesná postižení a jejich zvláštnosti v somatické i psychické stránce člověka
- student umí definovat deformace, amputace, malformace
- student zná zákonitosti a podporu žáků s poruchou hybnosti v běžné edukaci a inkluzi žáků s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním
Odborné dovednosti:
- student umí charakterizovat dítě s mozkovou obrnou a zásady práce s tímto dítětem ve škole
- student chápe pojetí struktury komplexní rehabilitační péče v ČR o jedince s tělesným postižením
- student umí diskutovat o vzdělávání dětí se somatickým postižením
- student vyjmenuje a popíše základním způsobem kompenzační a rehabilitační pomůcky zejména pro osoby s tělesným postižením
Obecné způsobilosti:
- student umí posoudit podporu a edukaci dětí, žáků a dospělých s tělesným postižením v rámci širokého spektra poruch a postižení speciální pedagogiky
- student zná konkrétní kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením
- student se orientuje v dílčích speciálněpedagogických postupech a strategiích, které jsou vhodné pro osoby s tělesným postižením
- student konkretizuje somatopedii jako dílčí součást speciální pedagogiky a tím její specifické zájmy a prostředky
Osnova
  • 1. Speciálně pedagogická disciplína somatopedie, její vznik, možnosti, cíle a podstata, základní terminologie.
  • 2. Vývoj názorů společnosti na jedince se somatickými a zdravotními limity. Současné pojetí jedince s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Teoretická východiska. Definiční rámec problematiky.
  • 3. Exkurz do historie péče o osoby s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením. Významné osobnosti somatopedie – Jedlička, Bakule, Bartoš, Chlup a další.
  • 4. Ontogeneze dítěte se zaměřením na motoriku, vývoj dětské motoriky a hybnosti.
  • 5. Etiologie tělesných postižení, obecná symptomatika.
  • 6. Klasifikace a charakteristika typů tělesného postižení. Nejčastější kombinace tělesného postižení.
  • 7. Důsledky typů tělesného postižení na edukaci.
  • 8. Mozková obrna. Charakteristika mozkové obrny, charakteristika dítěte s MO. Zvláštnosti a specifika vývoje dítěte s různými typy MO.
  • 9. Nemocný a zdravotně oslabený jedinec. Charakteristika a kategorizace. Jedinec s chronickým onemocněním, jedinec nevyléčitelně nemocný. Vliv onemocnění na edukaci. Zdravotní oslabení.
  • 10. Přijetí jedince s onemocněním nebo zdravotním postižením v rodině – speciálněpedagogický kontext. Kompenzační činitelé. Typy rodinné výchovy.
  • 11. Koordinovaná (komplexní) rehabilitační péče – vymezení pojmu, cíle, složky. Výchovná rehabilitace. Léčebná rehabilitace. Sociální rehabilitace. Pracovní rehabilitace.
  • 12. Profesní příprava osob s tělesným postižením, onemocněním a zdravotním oslabením.
  • 13. Podpora a edukace jedinců s tělesným postižením v ČR. Systém vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • GOGOVÁ, T., HARČARÍKOVÁ, T., KRAJČÍ, P., NÉMETH, O. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených raného a predškolského veku. Bratislava: Iris, 2013. ISBN 978-80-89238-82-8.
  • HARČARÍKOVÁ, T. Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených v kontextoch edukácie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-631-7.
  • HARČARÍKOVÁ, T., KOLLÁROVÁ, E. Základy pedagogiky telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. Bratislava: Iris, 2016. ISBN 978-80-89726-81-3.
  • JANKŮ, K. Kapitoly ze somatopedie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-954-7.
  • JANKŮ, K., HARČARÍKOVÁ, T. Multidimenzionalita tělesného postižení z pohledu komplexní rehabilitační péče. Ostrava: Ostravská univerzita, 2016. ISBN 978-80-7464-886-1.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Některé významné osobnosti oboru somatopedie v českých zemích. Olomouc: VUP, 2007. ISBN 978-80-244-1861-2.
    doporučená literatura
  • ADAMUS, P. Vzdělávání žáků s kombinovaným postižením. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-975-2.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M., VRUBEL, M. Inclusion in Education for Students with Special Educational Needs from the Perspective of Research. Brno: Masaryk University, 2014. ISBN 978-80-210-7152-0.
  • RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: UP, 2002. ISBN 978-80-244-0532-6.
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 978-80-7315-134-0.
  • ŽIŽKA, Z. Pomůcky pro osoby se zdravotním postižením. Praha: Národní rada osob se zdravotním postižením, 2012. ISBN 978-80-87181-07-2.
    neurčeno
  • FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-233-8.
  • JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5.
  • OPATŘILOVÁ, D. Analýza současného stavu inkluzivního vzdělávání v České republice u jedinců s tělesným postižením v předškolním a základním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-5030-3.
  • OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6.
  • WINN TUTWILER, S. J. Teachers As Collaborative Partners. Routledge, 2017. ISBN 978-0805839005.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Úspěšné vykonání písemné zkoušky dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, zima 2022, léto 2024.