UPPVMP019 Specifické poruchy učení a chování

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
13/13/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení poznatků z oblasti specifických poruch učení a chování. Součástí předmětu bude historie konstituování podoboru speciální pedagogika osob s parciálními nedostatky a aktuální trendy v intervenci v souladu s platnými pravidly školské legislativy. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a podmínkám čtenářské a matematické gramotnosti.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- popíše současné trendy a koncepce v oblasti speciální pedagogiky osob s parciálními nedostatky, zná legislativní rámec
- definuje základní pojmy a teorie specifických poruch učení a chování
- dokáže objasnit podmínky osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Odborné dovednosti:
- vysvětlí význam angažmá speciálního pedagoga při intervenci SPU a SPCH
- aplikuje znalosti o dílčích způsobilostech osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
- analyzuje specifické projevy a rizikové projevy osvojování čtenářské a matematické gramotnosti
Obecné způsobilosti:
- přiměřeně reflektuje speciální potřeby dětí a žáků se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
- je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření
- vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Osnova
  • 1. Specifické poruchy učení, základní terminologie.
  • 2. Žáci se SPU v inkluzivním prostředí záklaní a střední školy.
  • 3. Diagnostika a podpůrná opatření ve škole a poradenských zařízeních.
  • 4. Specifické poruchy chování, vymezení pojmu, základní terminologie.
  • 5. Etiologie a symptomatologie SPU a SPCH.
  • 6. SPU a SPCH jako rizikové faktory školní neúspěšnosti.
  • 7. Osobnost žáka se SPU v kontextu inkluzivního prostředí.
  • 8. Klasifikace projevů SPU, případové studie.
  • 9. Modely vzdělávání žáků se SPU.
  • 10. Individualizované a individuální přístupy k žákům s ADD/ADHD.
  • 11. Vyšetření žáků se SPU.
  • 12. Reedukace SPU.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-232-1.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
  • LECHTA, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-350-5.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Specifické poruchy chování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2006. ISBN 80-7368-238-9.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika dětského vývoje a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    doporučená literatura
  • ELLIS, A. W. Reading, Writing and Dyslexia. Psychology Press, 2016. ISBN 978-113-8947-641.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • MICHALOVÁ, Z. Analýza dílčích aspektů specifických poruch. Praha: Univerzita Karlova, 2004. ISBN 80-7290-205-9.
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-430-4.
  • SWIERKOSZOVÁ, J. Aspekty dyslexie dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7464-283-8.
  • VYGOTSKIJ, L. S., PRŮCHA, J. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
    neurčeno
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-247-2697-7.
  • KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. Specifické poruchy učení; dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0660-0.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na 2. stupni ZŠ a na SŠ. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311-000-8.
  • POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
  • ZELINKOVÁ, O., ČEDÍK, M. Mám dyslexii. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0349-0.
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
100% docházka do seminářů, vypracování úvahy na téma „Role speciálního pedagoga a jeho kompetence pro práci s žáky se SPU“. Písemný test. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace léto, léto 2022, léto 2023, léto 2024.