USPQP018 Znakový jazyk I

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
0/26/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Alena Hendrychová (cvičící)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vyučující/lektor umožní studentům získat základní znalosti týkající se problematiky osob se sluchovým postižením a popíše komunikační systémy osob se sluchovým postižením v České republice, což povede k lepší orientaci studentů v kultuře Neslyšících. Seznámí je se základní terminologií, legislativními opatřeními a vysvětlí výrazné odlišnosti potřeb v komunikaci osob se sluchovým postižením. Součástí výuky je přímá komunikace v českém znakovém jazyce. Studenti si osvojí základní pozice rukou, naučí se jednotlivé znaky, postupně budou rozvíjet vlastní znakovou zásobu.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v problematice osob se sluchovým postižením
- student zná teoretické souvislosti s tématem komunikačních systémů osob se sluchovým postižením
- student rozumí základní terminologii a legislativním opatřením
- student se orientuje v hlavních odlišnostech a potřebách osob se sluchovým postižením
Odborné dovednosti:
- student dokáže používat základní pozice rukou, v rámci jednotlivých znaků z běžného života
- student umí používat znaky doporučené znakové zásoby
- student umí používat klasifikátory a specifické znaky
- student je schopen reflektovat a použít práci celého těla, spojenou s vizuálně pohybovými prostředky komunikace
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně komunikovat v rámci dané znakové zásoby
- student umí aplikovat zásobu znaků do běžné komunikace, rozhovoru a vyprávění
Osnova
  • 1. Úvod do studia, základní pojmy
  • 2. Typologie osob se sluchovým postižením
  • 3. Komunikační systémy osob se sluchovým postižením
  • 4. Znakové pozice, první znaky, obouruční prstová abeceda, znakový jazyk vs. mluvený jazyk, gesto vs. znak
  • 5. Manuální a nemanuální složka znaků
  • 6.-10. Základní slovní zásoba, podstatná jména, slovesa
  • 11. Zásady komunikace s osobami se sluchovým postižením
  • 12. Sociální služby pro osoby se sluchovým postižením, exkurze
Literatura
    povinná literatura
  • LANGER, J. Znakové systémy v komunikaci neslyšících. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3746-0.
  • MACUROVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3412-8.
  • PEŠKOVÁ, K. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících. Praha: Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené - Jazykové centrum Ulita, 2011. ISBN 978-80-87526-00-2.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. Učíme se českou znakovou řeč: společná učebnice pro děti předškolního věku a jejich rodiče. Praha: Septima, 2012. ISBN 978-80-7216-302-1.
  • ZARUBOVÁ, P. Znakový jazyk pro studenty se speciálními potřebami. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7368-962-9.
    doporučená literatura
  • CÉZOVÁ, V. Jsem jedno [ucho] 2020. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2020. ISBN 978-80-270-8182-0.
  • FALTÍNOVÁ, R. Vlastní jména osobní v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-32-7.
  • KRONUSOVÁ, M. Možnosti poskytování tlumočnických služeb pro neslyšící. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-12-9.
  • LEIGH, I. W., ANDREWS, J. F. Deaf People and Society: Psychological, Sociological, and Educational Perspectives. New York: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-90814-7.
  • VYSUČEK, P. Specifické znaky v českém znakovém jazyce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-24-2.
    neurčeno
  • KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
  • PTÁČKOVÁ, K. Čtenářství u neslyšících dětí a problematika upravovaných textů. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-635-2.
  • REDLICH, K. CODA - slyšící děti neslyšících rodičů. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87153-97-0.
  • SKÁKALOVÁ, T. Sluchová vada a její sociální dopady v dospělém věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. ISBN 978-80-7435-628-5.
  • VOJTECHOVSKÝ, R. Úvod do kultúry a sveta Nepočujúcich. Bratislava: Myslím - centrum kultúry Nepočujúcich, 2011. ISBN 978-80-970601-0-7.
  • PAVLIŇÁKOVÁ, Z., ZARUBOVÁ, P. Základy znakového jazyka. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách (min. 80 % docházky). Projev v českém znakovém jazyce na základě probrané znakové zásoby.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace léto, léto 2024.