UVSRPCK030 Etika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2025
Rozsah
9/0/0. Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Slováček, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Slováček, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: JUDr. Marie Sciskalová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s etikou jako problematizací možných stereotypů v občanské společnosti. Tento přístup předpokládá trojí: a) analyzovat základní obrysy vývoje etické problematiky s cílem ukázat, že pro etiku neplatí osvícenský předsudek automatického pokroku. Jinak řečeno, prvním úkolem předmětu je studenty seznámit s tou skutečností, že nárok dobrého života, jak byl formulován již v antické filozofii (etice), je stále aktuální a moderní filozofie (etika) se k němu stále vrací (1 2). Moment dobrého života je zároveň centrálním pojmem veřejné správy a právě s touto skutečností budou studenti postupně seznámeni; b) prezentovat studentům styčné body mezi etikou a jinými vědami jakými jsou právo, ekonomie a sociologie s cílem postihnout eticky relevantní změny, ke kterým došlo zvláště v moderním myšlení: jedná se především o oddělení legality od legitimity, ustavení výkonu jako nejvyššího kritéria nebo instrumentalizace společenských institucí s ohledem na jiná kritéria než dobrý život (3 6); c) prezentovat studentům některé z konkrétních aplikačních sfér etiky (7 12). Výstupy z učení: Studenti budou znát základní vymezení etiky, a to ve vztahu k filozofii, vědám, které nejsou eticky irelevantní, a ekonomické praxi. Studenti dále budou schopni vymezit oblasti, v nichž dochází k překrývání a přesahům do etiky, dokážou jasně formulovat eticky relevantní otázky, které se k specificky ekonomické, právní či sociologické problematice mohou pojit. V tomto kontextu pak budou schopni případná etická dilemata analyzovat a uvádět do širších kontextů. Dále budou studenti seznámeni s možnými současnými přístupy na pomezí filozofie a etiky k některým stěžejním problémům občanské společnosti. Odborné znalosti: Studenti především dokážou identifikovat eticky relevantní rozměry oblastí lidského poznání a jednání, které jsou vnitřně řízeny jinými než etickými kritérii. Budou rovněž schopni na identifikovaná etická dilemata pohlížet z pozic, jež nabízí západní filozofická tradice, což jim umožní čelit problémům s potřebnou mírou erudice a kompetence. Odborné dovednosti: Studenti se dokážou vymezit místo etiky ve vztahu k filozofii i jiným specifičtějším vědám. Rovněž dokážou identifikovat eticky relevantní aspekty hlavních problémů současného světa. Do tohoto širšího kontextu pak dokážou zařadit i dilemata a problémy z oblasti sociální práce, čímž jejich rozhodnutí získá potřebnou míru kompetence a zodpovědnosti. Kompetence: Po absolvování předmětu studenti budou chápat a rozumět místu etiky v současném nejen filozofickém diskurzu. Etika se tak ukáže jako stále aktuální téma moderního myšlení. K základní kompetenci pak bude rovněž patřit orientace v etických kodexech a lidskoprávních dokumentech.
Výstupy z učení
Studenti budou rozumět základním pojmům, jež jsou spjaty s etickou problematikou. Budou také schopni identifikovat základní etické strategie i jejich slabiny. Studenti dále budou znát základní normativní dokumenty své praxe.
Osnova
  • 1. Etika a filozofie místo etiky v rámci filozofie, její vztah k politické filozofii, základní etické pojmy a proměny jejich založení (zdůvodnění);
    2. Etika a její podoby normativní a deskriptivní etika, metaetika, aplikovaná etika, etika a náboženství;
    3. Etika a právo od přirozeného zákona po spontánní řád, pozitivní právo a procedurální legitimizace, vztah legality a legitimity;
    4. Etika a ekonomie možné důsledky utilitárního a pozitivistického paradigmatu pro hodnocení společenského směřování; původní a stále moderní koncept dobrého života; otázka relevance sociální spravedlnosti, výkon jako kritérium hodnocení v tržní ekonomice.
    5. Etika a společenské instituce společenské instituce (formalizované sociální celky) a jejich etická relevance; spravedlnost a její podoby, spravedlnost jako etické kritérium institucí;
    6. Demokracie a její krize etická relevance občanské angažovanosti, návrat tradiční koncepce dobrého života do politicko-filozofické diskuze;
    7. Etika v sociální práci místo sociální práce a její základní hodnoty, cíle sociální práce a jejich etická relevance, zdroje sociální práce a jejich etická relevance (viz 8-12);
    8. Multikulturalismus meze kulturního relativismu i eurocentrismu, institucionální i kulturní hodnoty jako protiváha nepřiměřeným nárokům multikulturalismu;
    9. Feministická etika postavení žen ve společnosti a jeho proměny;
    10. Environmentální etika instrumentální a neinstrumentální přístup k přírodě a životnímu prostředí jako eticky relevantní prostor;
    11. Profesní etika profesní samoregulace, profesní hodnoty, profesní kodexy.
    12. Etické otázky informačního a mediálního věku mediální globalizace a objektivita informace.
Literatura
    povinná literatura
  • RICH, A. Etika hospodářství I. Praha: OIKOYMENH. ISBN 80-85241-61-7. info
  • Haidt, J., Morálka lidské mysli. Dybbuk 2013. 978-80-7438-090-7.
  • THOMPSON, M. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-606-6. info
    doporučená literatura
  • FISCHER, O., MILFAIT, R. Etika pro sociální práci. Praha: JABOK, 2008. ISBN 978-80-904137-3-3. info
  • ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0917-5. info
Výukové metody
Lecture, seminar.
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích (poku jsou), splnění písemného ověření znalostí; účast na seminářích (pokud jsou, omluveno max. 2 neúčasti z důvodu nemoci, kterou není třeba dokládat); příprava zadaných úkolů (četba textů, příprava prezentace). Studenti se musí aktivně zapojovat do diskutovaných témat, pasivita v seminářích může být důvodem pro nesplnění předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.