UPPVPK025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2007
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. Bohumil Koukola, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
( UPPVPK004 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0003 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0004 Základy obecné psychologie pro ) && ( UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP ) && ( UPPVPK008 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0007 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0008 Vývojová psychologie pro SP )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zprostředkovat základní informace o podstatě diagnostické a poradenské činnosti i jejich věcných okruzích. Studenti se seznámí se souhrnem operací, postupů a technik, jejichž cílem je v případě pedagogické diagnostiky poznávání a zjišťování, posuzování příčin a souvislostí (chyb a neúspěchů) i hledání cest k nápravě.
Osnova
  • 1. Úvod - co je a k čemu slouží pedagogicko-.psychologická diagnostika (PPDg).
    2. Vymezení pedagogicko-psychologické diagnostiky.
    3. Strategie, postupy a metody PPDg.
    4. Vybrané informace o statistice, statistických pojmech a postupech v PPDg.
    5. Poznávání duševna - psychodiagnostika (Pozorování a hodnocení).
    6. Rozhovor jako metoda získávání dat a ovlivňování druhých osob.
    7. Dotazník, jako subjektivní metoda PPDg.
    8. Didaktické a psychologické testy (jejich charakteristika a dělení).
    9. Teoretická východiska poradenství (poradenské teorie a strategie).
    10. Organizace poradenství u nás a vybrané oblasti poradenství.
Literatura
    povinná literatura
  • KOUKOLA, B. Pedagogicko-psychologická diagnostika a základy poradenství. Nepublikované texty přednášek. Opava 2007, 2007. info
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolínum, 2002. ISBN 80-246-0319-5. info
  • DRAPELA, J. V., HRABAL, V. A KOL. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1998. info
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-69. info
    doporučená literatura
  • KOHOUTEK, R. Historie pedagogicko-psychologického poradenství. Brno: CERM, 1999. info
  • KOLEKTIV. Pedagogicko-psychologické poradenství ve školství ČR. Praha, 1997. info
  • HŘEBÍČEK, L. Výchovné poradenství ve světle teoretické a empirické analýzy. In Sborník prací FF BU, 28, 1996. info
    neurčeno
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9. info
  • MOUSSOVÁ, Z. H., VALENTOVÁ, L. a kol. Poradenské teorie a strategie. Praha: PFUK, 2002. ISBN 80-7290-098-6. info
  • PAULÍK, K. a kol. Psychologické poradenství v sociální práci. Ostrava: FFOU, 2002. ISBN 80-7042-615-2. info
  • KOHOUTEK, R. Poznávání a utváření osobnosti. Brno: CERM 1. vyd., 2001. ISBN 80-7204-200-9. info
  • SCHLIPPE, A., SCHWEITZER, J. Systemická terapie a poradenství. Brno: Cesta, 2001. ISBN 80-7295-013-4. info
  • SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327-7. info
  • KOHOUTEK, R. Osobnost a sebepoznání studentů. Brno: CERM, 1998. ISBN 80-7204-087-1. info
  • HŘEBÍČEK, L. Práce - profesionalita - vzdělávání dospělých. Pedagogická orientace č. 3, 1998. info
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 1996. info
  • NAKONEČNÝ, M. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. info
  • ATKINSONOVÁ, R. L. A KOL. Psychologie. Praha: Victoria Publishing, 1995. info
  • PAULÍK, K. a kol. Kapitoly z biodromálního poradenství. Ostrava, 1994. info
  • HŘEBÍČEK, L. Podstata profesionální orientace žáků. In Sborník prací FF BU, 1994. info
  • LUDEWIG, K. Systemická terapie. Praha: Pallata, 1994. info
Informace učitele
Nastudování základní literatury, absolvování písemného testu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.