UPPVPK059 Výchova k manželství a rodičovství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2008
Rozsah
Přednáška 4 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je soustředit pozornost studentů na aktuální témata, která se týkají výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. Zvláštní pozornost je věnována aplikaci dané problematiky na prostředí sociální práce. Zajímavostí předmětu je jeho koncipování jako výslednice historického vývoje a současně průnik rozličných disciplín (složek výchovy).
Osnova
  • - Pojem rodina. Rozličná vymezení a zaujmutí vlastního (vyargumentovaného) stanoviska. Funkce rodiny. Význam jednotlivých funkcí. Rizika vyplývající z neplnění jednotlivých funkcí. Možnosti intervence ze strany společnosti.
    - Znaky české rodiny. Vymezení pojmů: sňatek, manželství, církevní a občanský sňatek. Pojetí manželství v rozličných kulturách.
    - Společensko-ekonomická podmíněnost změn přechodu matriarchátu k patriarchátu. Charakterizujte matriarchát a zdůvodněte jeho opodstatněnost.
    - Nezastupitelná role otce. Rozvodovost. Postavení dítěte v rozvedené (rozvádějící se) rodině. Typy výchovy v jednotlivých rodinách.
    - Biologické, psychické a sociální podmínky a jejich vztah k obsahu výchovy k partnerství, manželství a rodičovství.
    - Výchova k partnerství. Přehled možných variant partnerského soužití. Specifikace pojmů: kamarád, partner, přítel. Registrované partnerství.
    - Výchova k manželství a rodičovství. Pojetí výchovy k manželství a rodičovství v obsahu učiva základní a střední školy.
    - Sexuální výchova - základní vymezení, definice, principy. Vztah sexuální výchovy k ostatním složkám výchovy.
    - Rodinná výchova. Vymezení pojmu, cílů, poslání, obsahu i současného stavu realizace na základních a středních školách.
    - Hlavní znaky jednotlivých etap v procesu cílené sexuální výchovy.
    - Pohlavní osvěta (výchova) v období 1. Československé republiky. Problematika onanie, koncepce pohlavní osvěty. Problematika prostituce, nevěry, mimomanželská porodnost v 20. století.
Literatura
    povinná literatura
  • JANIŠ, K. Úvod do sexuální výchovy. Opava: Slezská univerzita, 2005. ISBN 80-7248-305-6. info
  • JANIŠ, K., TÄUBNER, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. info
  • ŠULOVÁ, L. Člověk v rodině. In. Výrost, J., Slaměník, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. info
  • TÄUBNER, V., JANIŠ, K. Na pomoc studentům a učitelům v sexuální výchově. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. info
  • ŠULOVÁ,L. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství. Praha: Grada, 1995. info
  • ŠULOVÁ, L., FRANKOVÁ, S., MARTÍNKOVÁ, K. Výchova k manželství a rodičovství na základních a středních školách. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-071-8. info
    doporučená literatura
  • LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny - struktura, dynamika a komunikace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-039-2. info
  • MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
  • HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-01 I-X. info
  • MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok, 1990. info
  • DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. info
  • MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. info
    neurčeno
  • CHODĚRA, O. Partnerství, manželství a paragrafy. GRADA Publishing, 2002. ISBN 80-247-0217-7. info
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
- vypracování seminární práce a vypracování referátu
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2009.