UO00036 Vývojová psychologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mária Gažiová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Ústav nelékařských zdravotnických studií – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UO00006 Obecná psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. Seznamuje s vývojovými zákonitostmi a přístupy k periodizaci duševního života člověka. Charakterizuje jednotlivá období - dětství, dospívání, dospělost, životní vyvrcholení a stabilizaci, stárnutí a stáří. Rozdíly v duševním vývoji ženy a muže.
Osnova
  • Obsah přednášek:
    Úvod do studia.
    Vývojové hledisko a jeho význam v psychologii
    Činitelé duševního vývoje
    Zákonitosti biopsychického vývoje člověka
    Periodizace duševního vývoje člověka.
    Vývoj a učení,výchova činnost
    Období prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí
    Předškolní a mladší školní věk.
    Dospívání - prepubescence, pubescence a adolescence
    Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    Obsah seminářů a praktických cvičení:
    Úvod do studia.
    Nativistické a enviromentalistické přístupy k vývojovým činitelům.
    Význam prenatálního období pro duševní vývoj člověka.
    Utváření základní důvěry v období mateřského děts
    Kvalitativní stránka iniciativy v předškolním věk
    Utváření sebeprosazování v mladším školním věku.
    Hledání vlastní identity v dospívání
    Specificky psychosociální problém intimity v mladé dospělosti
    Obsah pojmu generativity v dospělosti.
    Význam integrity v pozdní dospělosti a stáří
    Výcvik v projektivních metodách pro poznání vývoje člověka.
Literatura
    povinná literatura
  • MATĚJČEK, Z. - DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha:Galén, 1994. info
  • PŘÍHODA,V. Ontogeneze lidské psychiky. Praha:SPN, 1974. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. A KOL. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. info
  • ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno 1994. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie.Praha:Portál, 2000. info
    doporučená literatura
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • MATOUŠEK,O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha:Slon,1993. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
Informace učitele
Požadavky k zápočtu:
80 % aktivní účast na cvičeních (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností)
Aktivní účast na seminárním cvičení
Požadavky ke zkoušce:
Písemný test, minimálně 80 % úspěšnost
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.