FVP:UPPV00120 Seminář ze speciální pedagogik - Informace o předmětu
UPPV00120 Seminář ze speciální pedagogiky
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPV00020 Základy pedagogiky
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Obecná matematika (program MU, B1101)
- Učitelství fyziky-matematiky - společný základ (program FPF, M1701 Fyz)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit teoretické poznatky vlastními praktickými i zprostředkovanými zkušenostmi, s důrazem na vytváření pozitivního vztahu k lidem s postižením, názorně poukázat nejen na odlišnosti speciálně pedagogické diagnostiky podle jednotlivých disciplín, ale i na společné znaky a zásady, jakož i styčné plochy například s psychologickou a medicínskou diagnostikou. V maximálně možné míře se seznámit s praktickými postupy při práci s osobami s různým postižením. Na konkrétních příkladech demonstrovat možnosti a meze komplexní rehabilitační péče o osoby s postižením. Speciálně pedagogickou problematiku vidět v medicínských, psychologických a sociálních souvislostech, včetně jejího přesahu do sociální patologie.
- Osnova
- 1. Problémy speciální pedagogiky.
2. Metodologické otázky speciální pedagogiky.
3. Změny paradigmatu speciální pedagogiky na pozadí společenských změn.
4. Zlepšování kvality života osob s postižením.
5. Celoživotní péče o osoby s postižením.
6. Míra zapojení osob s postižením do společnosti.
7. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením.
8. Prevence ve speciální pedagogice.
9. Terapie ve speciální pedagogice.
10. Obecné a speciální metody ve speciálně pedagogické diagnostice.
11. Základní diagnostické situace.
12. Integrace a inkluze, legislativní opatření.
13. Poradenství ve speciální pedagogice.
- 1. Problémy speciální pedagogiky.
- Literatura
- povinná literatura
- SLOWÍK, B. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. info
- PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. info
- doporučená literatura
- VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. info
- VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. info
- ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
- NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. info
- neurčeno
- ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - úvod do problematiky. Ostrava: OU, 2004. info
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
- HOUSAROVÁ, B. (ed.) a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. info
- KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. info
- PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1999. info
- VÍTKOVÁ, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1993. info
- SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí
- Metody hodnocení
- Analýza výkonů studenta
- Informace učitele
- Aktivní účast v seminářích s povolenou tolerancí absence, zpracování seminární práce ve formě eseje.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2009/UPPV00120