UPPV00120 Special Pedagogy - seminar

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2009
Extent and Intensity
0/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UPPV00020 Introduction to Pedagogy
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je prohloubit teoretické poznatky vlastními praktickými i zprostředkovanými zkušenostmi, s důrazem na vytváření pozitivního vztahu k lidem s postižením, názorně poukázat nejen na odlišnosti speciálně pedagogické diagnostiky podle jednotlivých disciplín, ale i na společné znaky a zásady, jakož i styčné plochy například s psychologickou a medicínskou diagnostikou. V maximálně možné míře se seznámit s praktickými postupy při práci s osobami s různým postižením. Na konkrétních příkladech demonstrovat možnosti a meze komplexní rehabilitační péče o osoby s postižením. Speciálně pedagogickou problematiku vidět v medicínských, psychologických a sociálních souvislostech, včetně jejího přesahu do sociální patologie.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Problémy speciální pedagogiky.
    2. Metodologické otázky speciální pedagogiky.
    3. Změny paradigmatu speciální pedagogiky na pozadí společenských změn.
    4. Zlepšování kvality života osob s postižením.
    5. Celoživotní péče o osoby s postižením.
    6. Míra zapojení osob s postižením do společnosti.
    7. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením.
    8. Prevence ve speciální pedagogice.
    9. Terapie ve speciální pedagogice.
    10. Obecné a speciální metody ve speciálně pedagogické diagnostice.
    11. Základní diagnostické situace.
    12. Integrace a inkluze, legislativní opatření.
    13. Poradenství ve speciální pedagogice.
Literature
    required literature
  • SLOWÍK, B. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. info
    recommended literature
  • VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. info
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. info
    not specified
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - úvod do problematiky. Ostrava: OU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HOUSAROVÁ, B. (ed.) a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. info
  • KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. info
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1999. info
  • VÍTKOVÁ, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1993. info
  • SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
Teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2005, Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2009/UPPV00120